Fyra myndigheter bäst på e-handel
Ekonomistyrningsverket, ESV, utnämner fyra myndigheter till raketer när det gäller utvecklingen av e-handel. Fortifikationsverket är bäst i klassen, sedan myndigheten gjort den största ökningen av e-beställningar under fjolåret.
ESVs uppföljning av myndigheternas e-handel visar att många myndigheter fortfarande har en låg mognadsgrad när det gäller e-handel och behöver bli bättre på att ändra sina system. Samtidigt har enligt ESV några myndigheter utvecklats i ”raketfart” under det senaste året. Utöver Fortifikationsverket är det Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Högskolan Dalarna.
De fyra myndigheterna sticker ut när det gäller de fyra nyckeltal ESV har använt i sin uppföljning – elektroniska beställningar, e-faktura, e-handel och matchning.
Den viktigaste faktorn för Fortifikationsverkets framgång är att de hanterar återkommande kostnader med hjälp av abonnemangsfunktionalitet i e-handelssystemet, skriver ESV i ett pressmeddelande. Det innebär att fakturor för återkommande köp automatiskt matchas mot abonnemanget i systemet, så länge summan stämmer med det prisintervall som är avtalat. Om summan ligger utanför prisintervallet måste fakturan godkännas manuellt.
”Vi har lyckats ansluta cirka en tredjedel av alla våra fakturor mot abonnemangshantering eftersom de är av återkommande karaktär, där både kostnadsnivåer och frekvens är känt i förväg”, kommenterar Fortifikationsverkets e-handelsansvarige Victor Nanni i pressmeddelandet.
Arbetsförmedlingen har enligt ESV utvecklats snabbast när det gällt e-handel, Migrationsverket inom nyckeltalet matchning och Högskolan Dalarna inom e-faktura.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.