Fusk behandlas olika av a-kassorna
A-kassorna behandlar medlemmar som lämnat felaktiga uppgifter på olika sätt. Den som fuskar ska bli av med ersättningen eller uteslutas ur a-kassan. Men enligt IAF är rutinerna olika.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har kartlagt hur arbetslöshetskassorna hanterar medlemmar som lämnat felaktiga uppgifter. Det handlar om personer som medvetet eller av grov vårdslöshet har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter, eller låtit bli att anmäla ändrade förhållanden av betydelse.
Reglerna säger att medlemmen då ska uteslutas ur arbetslöshetskassan eller bli av med ersättningen i mellan 45 och 195 ersättningsdagar. Normalfallet ska vara 130 dagar. Om det finns misstanke om brott ska medlemmen dessutom polisanmälas.
Antalet fall ökade från 527 under första halvåret 2013 till 662 första halvåret 2014. IAFs granskning visar att det är stora skillnader mellan hur a-kassorna hanterar fusk. Den vanligaste påföljden är uteslutning. Också när det gäller polisanmälan är skillnaderna mellan a-kassorna stora, enligt IAFs granskning.
STs a-kassa var första halvåret 2013 den a-kassa som hade flest fall av uteslutning eller indragen ersättning. Då fattade kassan sådana beslut avseende drygt 13 av 1 000 ersättningstagare. Under 2014 minskade antalet till 4 av 1 000. Fyra a-kassor fattade inga beslut om uteslutning eller indragen ersättning under de granskade perioderna, enligt IAFs rapport: Journalisternas, Skogs- och lantarbetarnas, Pappers och Sveriges entreprenörers. Genomsnittet bland a-kassorna var 3,1 per 1 000 ersättningstagare under första halvåret 2014.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.