Frivårdspersonal vill ha större möjligheter till hemarbete
En möjlighet att genomföra klientmöten via telefon eller video skulle göra det lättare för frivårdsanställda att arbeta från hemmet, tycker ST. Men än så länge anser Kriminalvården att riskerna är för stora.
Frivården i Göteborg har under det senaste året drabbats av flera utbrott av corona, enligt STs klubbordförande Mikael Johansson. Anställda anser att arbetsgivaren skulle kunna göra mer för att underlätta hemarbete och på så sätt minska risken för smittspridning.
– Möjligheterna till hemarbete har skapat mycket diskussioner. Vi har ett stort kontor här med mycket folk och behöver därför vara noggranna för att undvika trängsel och smittspridning, säger Mikael Johansson.
Han berättar att arbetsgivaren under den senaste tiden har satt in flera åtgärder för att underlätta hemarbete. Till en början tycker han att det från centralt håll gick långsamt att få till förändringar. Tidigare gick det av säkerhetsskäl till exempel bara att ha kontakt med de närmaste kollegerna hemifrån, vilket gjorde det svårt för många att jobba på distans. Men nu har flera steg tagits i rätt riktning, enligt Mikael Johansson.
– I början var det trögt, och de åtgärder som gjordes var väldigt snäva. Nu känns det ändå som att man är på väg åt rätt håll, säger han.
I vintras öppnade arbetsgivaren också för att vissa telefonkontakter med klienter kan skötas från hemmet. Men trots det finns det fortfarande områden där Mikael Johansson anser att det skulle gå att göra mer.
– Att öppna upp för klientmöten över telefon eller genom videomöten tror jag skulle göra den största förändringen. Som det ser ut nu behöver handläggare som har övervakningsärenden träffa klienterna på plats, men i många fall skulle det efter en säkerhetsbedömning fungera bra att övergå till möten på distans, säger Mikael Johansson.
På så sätt skulle bara vissa möten, med klienter där risken är högre, behöva genomföras på plats.
– När det gäller högriskklienter finns förstås en helt annan förberedelse på kontoret, det handlar inte om dem. Men det finns många klienter med lägre riskbedömningar där det skulle fungera bra att övergå till distans, säger Mikael Johansson.
Enligt Emma Ekstrand, chef på enheten för verksamhetsutveckling i frivården, handlar myndighetens beslut alltid om en avvägning mellan att upprätthålla verksamheten och att skydda personalen.
– Vi har kontinuerligt tagit steg för att minska risken för smittspridning. Men vi kan inte bara fokusera på smittspridningen utan måste också se till att vi inte sätter vår personal i riskfyllda situationer i hemmet, säger Emma Ekstrand.
Hon säger att myndigheten än så länge har sett för stora risker när det gäller videomöten med klienter, även om det kan finnas enskilda fall där det skulle kunna fungera. Emma Ekstrand betonar också att det är viktigt att både ta i beaktande hur riskbedömningen av klienten och situationen i hemmet ser ut.
– Klienten kan få syn på situationer i hemmet utnyttja dem. Det vill vi verkligen inte utsätta våra medarbetare för. Alla som jobbar hemifrån vet nog att det kan uppstå situationer där det kommer hem exempelvis ett barn som dyker upp i bakgrunden, sådant kan en klient utnyttja, säger hon.
Myndigheten kommer nu att följa upp de åtgärder som kommit till sedan årsskiftet. Först därefter kan det eventuellt bli aktuellt att fatta ytterligare beslut kring hemarbete.
– Vårt mål är att fortsätta utföra vårt uppdrag så bra och säkert som möjligt och vi vill naturligtvis inte att hela personalstyrkan ska ligga hemma sjuk. Nu vill vi se hur de här besluten vi fattat fungerar i praktiken samtidigt som vi håller koll på vad som händer med smittspridningen, sedan får vi se hur vi agerar utifrån det, säger Emma Ekstrand.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.