Från PPM till Manpower
Bemanningsföretaget Manpower tog den 1 juni över ett 60-tal anställda från PPMs callcenter i Ljusdal. Myndigheten hade missbedömt behovet av information om premiepensionerna.
De anställdes vid Premiepensionsmyndighetens kundservice i Ljusdal i februari 2000. Uppdraget var att ge medborgarna snabb service och svara på alla upptänkliga frågor om de nya premiepensionerna.
Nu, sexton månader senare, har centret lagts ner. Verksamheten, inklusive flertalet av de 60 anställda, går över till företaget Manpower Outsourcing. Deras tjänster ska erbjudas till banker och försäkringsbolag.
– Vi jobbade för högtryck i höstas, när alla skulle välja var de skulle placera sina premiepensioner, berättar Pärlennart Larsson, sektionsordförande i Ljusdal.
Telefonerna ringde oavbrutet.
Men i december minskade antalet samtal dramatiskt.
– Trots det hävdade ledningen att det behövde anställas fler personer på sikt.
Den 21 februari i år, samma dag som de anställda vid centret i Ljusdal firade att de vunnit ett pris som ”årets nykomling” i callcenterbranschen, kom beskedet: Centret i Ljusdal skulle läggas ner. Det fanns inte nog med arbetsuppgifter.
– Men ledningen förklarade samtidigt att många var intresserade av att köpa upp oss, förklarar Pärlennart Larsson.
Men till sist var det bara Manpower som lade något bud.
Och från början var det inte heller självklart att personalen skulle följa med:
– Det var vi i facket som hävdade att det var frågan om övertagande av verksamhet enligt paragraf 6:b i LAS, lagen om anställningsskydd.
Paragrafen har sin grund i ett EG-direktiv och innebär att samtliga anställda erbjuds anställning hos den nye arbetsgivaren. De har också rätt att behålla sina löner och anställningsvillkor under det första året.
– Vi får behålla det statliga förmånspaketet till att börja med. Men i årets löneförhandlingar med PPM, som undertecknades den 30 maj, fick vi bara ut de 2,5 procent som finns i den så kallade stupstocken.
Gick det då inte att förutse att behovet av information skulle avta?
– Jag var från början tveksam till att allt fokuserades på telefoni. Och om PPM hade haft bättre omvärldsbevakning hade man kunnat bredda arbetsuppgifterna. Det finns till exempel ett stort behov av information om andra delar av pensionssystemet.
Det är med blandade känslor Pärlennart Larsson går från PPM till Manpower:
– Men det är positivt att ingen blev varslad, utan att alla som vill får fortsätta jobba, säger han.
PPM – drabbad myndighet
Premiepensionsmyndigheten har haft problem från starten. Till att börja med blev datasystemet inte klart i tid. Det ledde till ett års försening av premiepensionsvalet. När väl medborgarna började placera sina premiepensioner i fonder sjönk börsen. De som förlorat minst hittills är de som valt räntefonder eller valt att inte välja aktivt och låtit pengarna gå till sjunde AP-fonden.
Nu finns tecken som tyder på att även kundservicen i Söderhamn kan vara överdimensionerad.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.