Försäkringskassans IT-problem olösta
Trots Försäkringskassans stora problem med sin IT-verksamhet, har inga väsentliga förbättringar genomförts sedan förra årets granskning, konstaterar Statskontoret.
Under de senaste fyra åren har Statskontoret följt Försäkringskassans förändringsarbete. Flera gånger har man upptäckt stora brister i myndighetens IT-verksamhet. I en ny granskning, som genomförts under april och maj 2009, konstaterar Statskontoret att många ”problem av grundläggande karaktär” fortfarande kvarstår. Den ”ekonomiska planeringshorisonten” är fortfarande kort, och metoderna för planering och uppföljning har inte ändrats på något avgörande sätt. Dessutom ”saknas fortfarande en tydlig målbild” för IT-verksamheten.
Sedan förra hösten har myndighetsledningen ändå tagit ett starkare grepp om IT-verksamheten, vilket Statskontoret tycker är positivt.
Men Försäkringskassan får också hård kritik för den redovisning av IT-utvecklingen som myndigheten lämnat till regeringen. Redovisningen ”brister på en rad punkter och bristerna är väsentliga”, anser Statskontoret. Kassan ger inte fullgoda svar på de frågor som ställts i uppdraget, redovisningen ”brister i konkretion och någon bedömning av planer och vidtagna åtgärder kan inte göras utifrån den”, anser Statskontoret, som inte tycker att redovisningen ska anses vara tillräcklig. ”Försäkringskassan bör därför fullfölja uppdraget”, tycker Statskontoret.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.