Försäkringskassan i konstant förändring

ÖVERSYN2006-04-03

Försäkringskassans huvudkontor har under sitt första år varit en organisation i konstant förändring. Statskontoret ifrågasätter i en rapport om ledningsgruppens potential verkligen har utnyttjats på rätt sätt.

Försäkringskassans nya organisation har mottagits positivt av en majoritet av de anställda, skriver Statskontoret i sin rapport till regeringen. Hos många finns en stor förväntan att verksamheten ska bli mer enhetlig.

Några genomgripande förändringar av hur ärenden handläggs har dock inte skett ännu. En knäckfråga för att behålla tilltron är enligt rapporten löneutvecklingen, där det för närvarande finns stora spänningar mellan olika personalgrupper.

Statskontoret har regeringens uppdrag att se över Försäkringskassans nya organisation sedan de tidigare 21 försäkringskassorna blivit en sammanhållen myndighet från den 1 januari 2005.

Av rapporten, som nu lämnats till regeringen, framgår att Försäkringskassan har förutsättningar att uppnå regeringens mål om tydligt ledningsansvar, nationell samsyn och likformighet och en gemensam verksamhetsutveckling. Men helt avgörande för hur det kommer att lyckas är enligt rapporten att myndighetsledningen kommer till rätta med de problem i mål- och resultatstyrning som finns idag.

Statskontoret anser inte att Försäkringskassans styrelse tar det ansvar för myndighetens ledning som den borde göra. Strategiska frågor har delegerats till myndighetschefen. Om inte regeringen tydligt signalerar att styrelsen är det högsta ledningsorganet, är risken att styrelsen inte blir den förstärkning av ledningen regeringen tänkt.

Rapporten säger också att regeringen och Regeringskansliet detaljstyr alltför mycket av kassans verksamhet. Återrapporteringskraven har blivit större och det går åt mycket tid för tjänstemännen i såväl Försäkringskassan som Regeringskansliet till att skapa information som ofta inte används, anser Statskontoret.

Statskontoret anmärker också på att det ställs upp så många mål för verksamheten att tjänstemännen inte ens förmår att hålla dem i minnet: ”Denna oreda riskerar att leda till felaktiga prioriteringar.”

Försäkringskassan har koncentrerat sig mycket på produktivitet och kortare handläggningstider, medan regeringens krav på en enhetlig rättstillämpning inte uppmärksammats lika tydligt under det första verksamhetsåret:


”För att frågan om en rättssäker verksamhet inte ska reduceras till politisk retorik bör Försäkringskassans huvudkontor vara tydligare i sin prioritering av rättssäkerheten i verksamheten,” heter det.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA