Förmedlare undviker obekväma frågor
Arbetsförmedlingens användning av bedömningsstöd varierar kraftigt, visar en rapport från IFAU. Enligt rapporten undviker vissa arbetsförmedlare att ställa frågor som kan upplevas som obekväma.
Arbetsförmedlingens bedömningsstöd är ett webbaserat verktyg för att mäta den arbetssökandes förutsättningar på arbetsmarknaden som infördes 2012. Med stödet ska arbetsförmedlaren lättare kunna bedöma om en person behöver tidiga insatser från myndigheten. Bedömningsstödet bygger på frågor om till exempel individens ålder, utbildning, arbetslöshetshistoria, födelseland och eventuell funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.
IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, har genomfört en granskning av sju olika arbetsförmedlingskontor och intervjuat chefer och arbetsförmedlare om hur bedömningsstödet används. Enligt rapporten använder många arbetsförmedlare metoden, men på varierande sätt.
Vissa använder bedömningsstödet i sin helhet, medan andra undviker att ställa frågor till de arbetssökande som kan upplevas som obekväma eller irrelevanta. Förmedlarna försöker istället ”läsa av” informationen utan att uttryckligen ställa frågorna, enligt ett pressmeddelande från IFAU. Den allmänna inställningen till metoden för bedömningsstöd är mer tydligt positiv bland cheferna, än bland arbetsförmedlarna själva.
”Det verkar ha funnits en inledande skepsis som med tiden övergått i en mer neutral hållning”, säger rapportens författare Anahita Assadi i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.