Fler varsel på landets flygplatser
Varsel om uppsägningar väntar 100–150 anställda på 15 av landets flygplatser. Orsaken, kravet att personalen ska klara brandmannautbildning ,är indirekt ålders- och könsdiskriminering, anser ST.
Bakgrunden till Luftfartsverkets krav på att säkerhets-, ramp- och fältpersonal måste ha brandmannautbildning är politiska beslut. För två år sedan betstämdes att Luftfartsverket själv skulle stå för brand- och räddningstjänst på landets flygplatser.
De varsel som nu väntas berör Luftfartsverkets flygplatser utom Arlanda, Landvetter, Sturup och Bromma. Först ut var Jönköpings flygplats där man kommit fram till 14 övertaliga, av vilka hälften fick någon form av pensionslösning.
– Det här är politiskt vansinne! Beslutet att alla ska vara brandmän innebär ekonomisk misär för den enskilde och en dyrbar lösning för Luftfartsverket. Dessutom är det indirekt ålders- och könsdiskriminering vilket vi framfört till divisionsledningen.
Det säger Thomas Blomqvist, STs ordförande i division flygplatsgruppen inom Luftfartsverket.
Genomsnittsåldern för de berörda personalkategorierna är 50 år och åtskilliga äldre anställda med lång anställningstid kommer inte att klara av de fysiska kraven för brandmannautbildningen.
Först ut vad gäller varsel nu i sommar var Jönköpings flygplats. Effekten där var tydlig – det blev utslagning på grund av åldersstrukturen, berättar Thomas Blomqvist. Av 14 övertaliga. fick sju någon form av pensionslösning.
Även på Midlanda flygplats har 22 anställda varslats om uppsägning. Nästa flygplats i tur är Karlstad.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.