Fler kan sägas upp på DSB First
På krisdrabbade DSB First kan ytterligare 50 tjänster försvinna, enligt bolagets verkställande direktör Karsten Rön Andersen. Nu pågår förhandlingar med facket.
Neddragningen beror på att DSB First dras med stora ekonomiska förluster, men också på att bolaget ska omorganiseras, säger DSB First presschef Anneli Evers.
– Men det är ännu inte fastställt hur många som får gå, förklarar hon.
Hittills har mellan 15 och 20 personer fått lämna sina jobb på DSB First. Bolagets verkställande direktör, Karsten Rön Andersen, har sagt att ytterligare 50 tjänster kan försvinna.
Nu pågår förhandlingar med facket. De väntas vara klara 1 maj.
– Det ser tyvärr inte bra ut för alla anställda, säger Annika Ekvall, som är sektionsordförande för ST inom DSB First.
DSB First vann upphandlingarna om att köra trafik i södra Sverige i januari 2009. Bolagets bud låg 30 procent lägre än Arrivas och 35 procent lägre än SJs.
Moderbolaget DSB i Danmark har stöttat dotterbolaget DSB First ekonomiskt. Enligt Sydnytt har det gjorts olagliga transaktioner från moderbolaget till DSB till DSB First.
Men enligt vd:n Karsten Rön Andersen beror underskotten på en för snäv tidtabell, konstruktionsfel på tågen och ombyggnaden av Malmö central.
– Det här har inneburit att DSB First fått merkostnader som företaget själv inte orsakat, säger Karsten Rön Andersen i ett pressmeddelande.
På krisdrabbade DSB First kan ytterligare 50 tjänster försvinna, enligt bolagets verkställande direktör Karsten Rön Andersen. Nu pågår förhandlingar med facket.
Neddragningen beror på att DSB First dras med stora ekonomiska förluster, men också på att bolaget ska omorganiseras, säger DSB First presschef Anneli Evers.
– Men det är ännu inte fastställt hur många som får gå, förklarar hon.
Hittills har mellan 15 och 20 personer fått lämna sina jobb på DSB First. Bolagets verkställande direktör, Karsten Rön Andersen, har sagt att ytterligare 50 tjänster kan försvinna.
Nu pågår förhandlingar med facket. De väntas vara klara 1 maj.
– Det ser tyvärr inte bra ut för alla anställda, säger Annika Ekvall, som är sektionsordförande för ST inom DSB First.
DSB First vann upphandlingarna om att köra trafik i södra Sverige i januari 2009. Bolagets bud låg 30 procent lägre än Arrivas och 35 procent lägre än SJs.
Moderbolaget DSB i Danmark har stöttat dotterbolaget DSB First ekonomiskt. Enligt Sydnytt har det gjorts olagliga transaktioner från moderbolaget till DSB till DSB First.
Men enligt vd:n Karsten Rön Andersen beror underskotten på en för snäv tidtabell, konstruktionsfel på tågen och ombyggnaden av Malmö central.
– Det här har inneburit att DSB First fått merkostnader som företaget själv inte orsakat, säger Karsten Rön Andersen i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.