Färre företag till Arbetsförmedlingen
Mindre än vartannat företag som behöver rekrytera personal vänder sig till Arbetsförmedlingen. Det visar en enkät som Svenskt Näringsliv har genomfört.
På uppdrag av Svenskt Näringsliv har Novus Opinion genomfört en enkät med 8 300 företag. Svaren visar att det är 49 procent av dem som bedömer det relevant att annonsera om sitt arbetskraftsbehov via Arbetsförmedlingen. År 2001 var motsvarande siffra 65 procent.
I stället blir informella kontakter och sociala medier allt viktigare som rekryteringsvägar.
”Vi vet att företagen använder flera rekryteringskanaler vilket innebär att det är i långt färre fall än hälften där rekryteringen faktiskt sker via Arbetsförmedlingen. Det överensstämmer också med Arbetsförmedlingens egna undersökningar bland arbetssökande som har fått ett jobb, som visar att endast 13 procent fick informationen om det nya jobbet från Arbetsförmedlingen”, säger Patrik Karlsson på Svenskt Näringsliv i ett pressmeddelande.
Informella kontakter är den vanligaste rekryteringsvägen. Tre av fyra företag har använt den vägen. Av dem som gjort det är nio av tio nöjda. Spontanansökningar, där arbetssökande kontaktar företaget på eget initiativ, är det som ökat mest. Nästan sex av tio företag har gjort anställningar på det sättet. Ett av fem företag har använt sociala medier som en rekryteringsväg.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.