Facket varnar: jobben hotas av miljöskatten

LUFTFART2006-01-17

En tvåbarnsfamilj som flyger till en destination utanför Europa kan få betala 1536 kronor mer för sina biljetter efter 1 juli. Thomas Blomqvist, ST, anser att den nya miljöskatten är en katastrof.

Av:  Eva Spira

– Skatten innebär att Luftfartsverket måste sänka sina kostnader. Men det finns inte längre några marginaler att ta av. Miljöskatten leder definitivt till uppsägningar, säger Thomas Blomqvist, sektionsordförande för ST inom Luftfartsverket.

Miljöskatten bygger på en uppgörelse mellan regeringen och stödpartierna. I budgetpropositionen nämndes 50 till 100 kronor per flygbiljett.

1 500 dyrare för barnfamilj

Men enligt ett pm från finansdepartementet kan kostnaderna bli betydligt högre.

Skatten på en enkel flygbiljett i billigaste reseklassen föreslås bli 96 kronor inom Europa och 192 kronor för resor utanför Europa.

För en tvåbarnsfamilj som reser utanför Europa i ekonomiklass skulle kostnaden öka med 1536 kronor med den nya skatten.

Den som reser business class får betala 430 kronor mer för en enkel biljett utanför Europa.

Flygplatser i vissa stödområden i Norrbotten, Västerbotten mm, undantas från skatten. Det gör även resor till, men inte från, flygplatserna i Hagfors, Kramfors/Sollefteå, Luleå, Skellefteå, Umeå, Visby och Örnsköldsvik.

– Om miljöskatten införs blir idén om ”ett flyg för alla” helt överspelad, säger Thomas Blomqvist.

Han kan inte heller se hur skatten kan bidra till en bättre miljö.

– Om planen är halvfulla eller helfulla spelar ingen roll för miljön.

Dessutom är andra trafikslag också miljöfarliga, påpekar Thomas Blomqvist. Till exempel sker en omfattande miljöförstöring när vägar och järnvägar byggs och underhålls.

Kräver ordentlig analys

Han anser att politikerna bör göra en ordentlig analys av konkurrensläget och den totala miljöeffekten innan de straffar ut ett kommunikationsslag.

– I ett välståndsland måste alla kommunikationer fungera.

Luftfartsverkets gd, Lars Rekke, tror inte att skatten leder till omedelbara konsekvenser för verkets anställda. Undantaget är Sturup i Malmö som han tror kommer att utsättas för hård konkurrens från Köpenhamn. Lars Rekke befarar också att nyetableringar av flygbolag och nya linjer kommer att frysa inne.

Regeringens pm offentliggjordes den 22 december 2005. Remisstiden går ut den 25 januari.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA