Euromaint Rail stäms för avtalsbrott
ST och Seko stämmer företaget Euromaint Rail i Arbetsdomstolen – för brott mot kollektivavtalet. Anledningen är att anställda har fått försämrade pensionsvillkor efter bolagiseringen.
De anställda på Euromaint Rail som var med vid bolagiseringen från SJ ska enligt sitt kollektivavtal ha rätt att välja att gå i pension någon gång mellan 60 och 65 år. Men förra året förlorade de den rätten.
– Det är ett klart brott mot kollektivavtalet. Därför kräver vi skadestånd både till fackförbunden och till de drabbade medlemmarna, säger Annett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd, som driver ärendet för ST och Seko.
Det statliga affärsverket SJ bolagiserades 2001. Verksamheten med reparationer och underhåll fördes då över till det nybildade bolaget TrainMaint AB. Inför övergången hölls förhandlingar som bland annat handlade om medlemmarnas pensionsvillkor. De fick till en början vara kvar i det statliga pensionsavtalet. Men därefter har bolaget genomgått både namn- och ägarbyten – och heter numera Euromaint Rail AB.
Förra året beslutade Arbetsgivarverket att medlemmarna inte fick vara kvar i det statliga pensionsavtalet – eftersom bolaget numera är helt privatägt. Trots kollektivavtalet flyttades de anställda därför i maj över till ITP-planen. Därmed förlorade 227 Seko-medlemmar och åtta ST-medlemmar sin rätt att välja pensionsålder.
– Även om företaget har genomgått namn- och ägarbyten är det samma juridiska person, så kollektivavtalet gäller och ska följas, säger Annett Olofsson.
LO-TCO Rättsskydd har nu lämnat in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen och yrkar på 500 000 kronor i skadestånd till de två fackförbunden och därutöver 100 000 kronor i skadestånd till var och en av de medlemmar som har drabbats.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.