EU stoppar statligt stöd till Green Cargo

SPÅRTRAFIKEN2022-01-18

EU stoppar ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till det statliga bolaget Green Cargo som riksdagen redan har fattat beslut om. Efter en anmälan från konkurrenten Hector Rail har EU-kommissionen beslutat att aktieägartillskottet inte är tillåtet, skriver Dagens Nyheter.

Green Cargo har under många år brottats med svag ekonomi och bristande punktlighet och kvalitet. Under hösten 2020 föreslog regeringen att staten skulle skjuta till ett aktieägartillskott på 1,4 miljarder konor, och riksdagen ställde sig bakom förslaget. Enligt Dagens Nyheter fanns det beräkningar som tydde på att bolaget skulle ha behövt ytterligare 800 miljoner kronor i kapitaltillskott.

Men den privatägda konkurrenten om godstransporter på järnväg, Hector Rail, var kritisk till att Green Cargo pressat priserna på transporter och gjort hela branschen olönsam. Vd Claes Scheibe beslutade att anmäla Sverige till EU-kommissionen för otillåtet statsstöd:

”Kan bolaget inte tjäna pengar genom att sätta rätt priser och ha rätt service, och om det får hjälp av staten när det fortsätter att förlora pengar så blir det väldigt svårt för en privat aktör att överleva på marknaden”, sade Claes Scheibe till tidningen i samband med anmälan.

Också ordföranden för Green Cargo, Jan Sundling, ser att det finns en problematik med att ge kapitaltillskott till statsägda företag. Han accepterar beslutet från EU-kommissionen:

”Det hade varit enklare med ett kapitaltillskott. Det hade stärkt möjligheten att både ta lån på marknaden och genomföra investeringar, men det här fungerar också”, säger Jan Sundling till tidningen.

Han hänvisar till den miljökompensation, som är en ersättning som betalas ut till företagen i branschen i förhållande till marknadsandel. På fem år ska sammanlagt två miljarder kronor fördelas.

”Vi är optimistiska och gör resultatförbättringar nu. Det har varit ett elände på många sätt, också med punktlighet och kvalitet. Nu återför vi Green Cargo till att vara det framgångsrika företag det en gång i tiden var”, säger Jan Sundling till Dagens Nyheter.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA