Etableringslotsar anklagas för mutor
Privata etableringslotsar på flera håll i landet har anmälts av konkurrerande företag. Lotsarna anklagas för att muta till sig klienter genom erbjudanden om bärbara datorer, telefoner och årskort på gym.
Ett jobbcoachföretag har anmält till Arbetsförmedlingen att etableringslotsar i Norrköping, Katrineholm och Eskilstuna använder otillåtna metoder för att locka till sig klienter. Etableringslotsarna ska hjälpa nyanlända invandrare att etablera sig i Sverige. Enligt anmälaren har företag på de tre orterna utlovat datorer, telefoner och teveapparater till dem som väljer företaget som lots. ”Snart får vi slå igen, för de lockar över alla”, heter det i anmälan.
Ett annat coachföretag i södra Sverige skriver i sin anmälan att man fått upprepade rapporter om lotsar som erbjudit datorer, ipads eller ett års gymkort och därmed konkurrerat ut andra lotsar.
Men gåvor i det här sammanhanget får inte ha ett högre värde än omkring 350 kronor och måste ha en koppling till tjänsten, säger Arbetsförmedlingens verksjurist Charlotte Lilliestierna Ehrén.
– Däremot har vi inga synpunkter på om man erbjuder tillgång till exempelvis lånedatorer. Men om företaget lånar ut datorer får de inte ställa krav på deltagarna om motprestation, såsom att betala hyra i efterhand om man väljer att byta leverantör.
Avtalen med etableringslotsar är inte lika strikta som de nyare avtalen med jobbcoachföretag.
– Våra avtal med jobbcoacher skrevs utifrån att vi upplevde att lotsarna hade lite svårt att förstå innebörden av god marknadsföringssed, förklarar Charlotte Lilliestierna Ehrén.
Arbetsförmedlingen har därför gått ut i efterhand med information om hur företag med etableringslotsar ska tolka begreppet.
Varken Charlotte Lilliestierna Ehrén eller Martin Kruse, chef för Arbetsförmedlingens upphandlingsavdelning, kan dock säga hur omfattande problemen är med aggressiv marknadsföring och otillåtna gåvor.
– Men vi får mycket påpekanden från konkurrenter, i den här branschen håller man stor kontroll på varandra, säger Charlotte Lilliestierna Ehrén. I vissa geografiska områden med stor konkurrens är marknadsföringen mer aggressiv än på andra håll.
Om Arbetsförmedlingen upptäcker att ett företag har erbjudit otillåtna gåvor leder det knappast till att avtalet hävs, säger hon.
– Oftast ser vi inte det som så allvarligt att samarbetet avbryts. Men vi för en kontinuerlig dialog och påpekar för leverantörerna vad som gäller.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.