DO missar övergripande frågor
Diskrimineringsombudsmannen, DO, börjar komma ikapp med hanteringen av anmälningar, men andra delar av verksamheten har fått stå tillbaka. Det anser Statskontoret.
DOs handläggning av anmälningar har blivit mer effektiv och rättssäker. Samtidigt har antalet oavgjorda ärenden minskat. Men förbättringarna har skett till priset av att annat arbete fått stå tillbaka, konstaterar Statskontoret i en myndighetsanalys.
DO har fått kritik, bland annat från Justitieombudsmannen, för brister i hanteringen av anmälningar. Myndigheten har genomfört ett antal förändringar, som nu gett resultat, konstaterar Statskontoret. Men fokuseringen på anmälningsärenden har inneburit att andra delar av myndighetens uppdrag har prioriterats ner. Det gäller såväl andra former av tillsyn som den främjande verksamheten. Också övergripande frågor om myndighetens roll och inriktning har fått anstå.
”DO bör åstadkomma en balans mellan sina olika uppgifter och säkerställa att det finns resurser för att fullgöra alla delar av uppdraget. I det ingår att se över fördelningen mellan kärn- och stödverksamhet. DO behöver också bli mer proaktiv i sitt arbete och förhållningssätt”, säger Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.