DI granskar sociala medier
Datainspektionen, DI, ska granska hur myndigheter använder sociala medier som Facebook och Twitter. Inspektionen ska bland annat ta ställning till om medierna krockar med personuppgiftslagen.
Allt fler företag, kommuner och myndigheter använder sig av Facebook, Twitter, bloggar och andra typer av sociala medier som kommunikationskanaler.
”Vi ser en kraftig ökning av antalet frågor som handlar om vilket ansvar man enligt personuppgiftslagen har för de personuppgifter som publiceras via sociala medier”, skriver Datainspektionens generaldirektör Göran Gräslund i ett pressmeddelande.
Inspektionen har hittills inte tagit ställning till vilka bestämmelser i personuppgiftslagen som gäller för de uppgifter som kommuniceras via sociala medier. Därför drar DI nu igång ett projekt som ska analysera ansvaret på nätet.
Myndigheten kommer att genomföra inspektioner hos ett företag, en kommun och en myndighet för att undersöka hur de använder sociala medier och om de följer personuppgiftslagens bestämmelser.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.