DI granskar SJs ”personliga biljetter”
Datainspektionen har fått in klagomål på SJs ”personliga biljetter”, som anses vara integritetskränkande. DI har nu beslutat att inleda en tillsyn av bolagets biljettsystem.
I september började SJ använda sig av personliga biljetter, som innehåller uppgifter om passagerarnas för- och efternamn. Men Datainspektionen har fått in klagomål från en man som anser att biljetterna kränker den personliga integriteten. Han arbetar själv med ”själavårdande samtal”.
”Människor reser med SJ i mer eller mindre känsliga sammanhang. Man kan vara på väg till ett politiskt möte med en politisk organisation som förföljs av nynazister, på fackligt uppdrag för att förhandla vid uppsägningar på företag..”, skriver anmälaren. Han skriver också att samtalen som han för i sin yrkesroll inte är så många och att alla förs inom en begränsad krets – därför är det oftast uppenbart ”exakt vilken person jag besöker baserat på vilken ort jag åker till”.
– Jag kan inte riktigt se hur uppgifterna skulle kunna användas. Biljetterna innehåller visserligen namn, men inget personnummer, säger Dag Rosander, presschef på SJ.
Datainspektionen vill nu ha svar på flera frågor: vilka uppgifter som SJ sparar, hur man använder dem och hur länge de lagras. DI undrar också om SJ anser att registreringen sker med samtycke – vilket mannen som framför klagomålet inte tycker.
– Vi har en klar uppfattning om att det här inte kränker integriteten. Man har accepterat rutinerna när man godkänner de allmänna villkoren vid köpet. Men det ska bli intressant att se hur Datainspektionen resonerar, säger Dag Rosander.
Senast 3 november måste SJ svara på frågorna. Därefter ska Datainspektionen fatta beslut om ifall man ska driva ärendet vidare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.