Dålig kontakt med näringslivet
Universitet och högskolor är dåliga på att sprida forskningsresultat till snabbväxande företag. Det framgår av en intervjustudie som presenteras av Svenskt Näringsliv.
På uppdrag av Svenskt Näringsliv har konsultföretaget FBA genomfört intervjuer med företrädare för 42 snabbväxande företag från Dagens Industris gasellista. Undersökningen visar att företagen efterfrågar och sätter stort värde på forskning. Trots detta har de flesta liten eller ingen samverkan med universitet och högskolor.
– Det finns en stor, bortglömd grupp snabbväxande företag som nästan inte har någon kontakt alls med akademin, utöver att man anställer akademiker. Genom att göra forskning mer tillgänglig för dessa företag kan näringslivet få en rejäl överväxel för tillväxt, säger Svenskt Näringslivs forskningschef Maria Anvret i ett pressmeddelande.
Enligt studien prioriterar forskare, myndigheter och politiker ofta sådan samverkan med näringslivet som företagen själva tycker är för omfattande eller komplicerad. Företagen föredrar enkla och informella kontakter med universitet, snarare än stora gemensamma projekt.
Undersökningen visar att tillväxtföretagen är intresserade av relevant forskning oavsett var i landet den bedrivs:
– Universiteten bör satsa mer på att nå de mindre företagen. Enkla grepp som att tydligare visa upp forskningen man bedriver på sin hemsida skulle göra mycket. Den akademiska världen bör rikta sig till företagen i hela Sverige, säger Maria Anvret.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.