Brister i studier vid anstalt
Skolinspektionen riktar omfattande kritik mot hur utbildningen av de intagna inom Kriminalvården fungerar. Studierna är inte tillräckligt anpassade till den studerandes individuella förutsättningar.
Kriminalvården måste bli bättre på att kartlägga och dokumentera klienternas eventuella inlärningssvårigheter och deras behov av stöd. Eftersom det saknas riktlinjer blir kartläggningen beroende av enskilda lärares bedömning. Trots att det finns kunskap om att de intagna ofta har olika former av neuropsykiatriska funktionshinder, som kan försvåra studier, utreder Kriminalvården sällan orsaken till inlärningssvårigheter, konstaterar Skolinspektionen.
Undervisningen behöver anpassas mer efter varje studerandes behov och förutsättningar. Enskilda studier med lärobok dominerar utbildningen. De studerandes möjlighet att påverka arbetssätt och arbetsformer är liten och de har i låg grad inflytande på läromedel och annat studiematerial, anser Skolinspektionen. Var fjärde studerande upplever att de har svårt när de ska lära. Alternativa verktyg och anpassade läromedel finns att tillgå, men används i mycket liten omfattning.
Arbetet med att motivera intagna till studier har också brister, enligt rapporten. Det bedrivs motivationsarbete i alla regioner, men det saknas en tydlig målsättning och det finns brister i samverkan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.