Brister i offentlig digitalisering
Statskontoret riktar hård kritik mot hur olika offentliga aktörer hanterar övergången till en digital planprocess. Staten måste ta initiativ till samordning och enhetlighet, anser myndigheten.
Varken kommuner, exploatörer eller medborgare driver på utvecklingen mot en digital planprocess, visar Statskontorets utredning. Det betyder att alla missar de fördelar i form av ökad insyn och effektivare processer som digitalisering kan ge. Det behövs mer enhetlighet och samordning bland ett stort antal aktörer, anser Statskontoret.
”För att driva på utvecklingen har staten en viktig roll att fylla genom att sätta fokus på digitaliseringsfrågan och skapa förutsättningar för enhetlighet och samordning”, säger Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Statskontoret föreslår att regeringen ska ta initiativ till en nationell e-strategi, där alla berörda aktörer deltar i arbetet, för att förverkliga en digital planprocess.
Landets länsstyrelser och kommuner behöver gå före med att tillhandahålla och ta emot digital information i enhetliga format och använda gemensamma definitioner. I dag finns öar av initiativ, men den enhetlighet och samordning som krävs saknas, anser Statskontoret.
Enligt Statskontoret finns flera hinder för kommunerna att gå över till en digital planprocess. Det största hindret är att frågan inte är prioriterad och att det saknas resurser och kompetens för utvecklingen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.