Brister hos Statens servicecenter
Statens servicecenter har fortfarande stora problem med rutiner för faktureringar. Om inte myndigheten säkerställer att rätt avgifter tas ut riskerar ekonomin att drabbas och trovärdigheten för Statens servicecenter att rubbas, skriver Riksrevisionen i en granskning.
Redan tidigare har Riksrevisionen kritiserat Statens servicecenter för bristande intern kontroll i faktureringsprocessen. Den senaste granskningen visar att flera brister kvarstår.
Bland annat är myndighetens prismodell så invecklad att kunder har felfakturerats. Överenskommelserna med olika myndigheter är komplexa, avgiftsmodellen består av många olika parametrar: fasta avgifter, transaktionsavgifter samt timpris och avgifter som förändras mellan olika år. Dessutom har tilläggsöverenskommelser och förändringar gjorts och specialtjänster fakturerats utan tillräcklig dokumentation.
”Ovanstående typer av fel har påträffats på en stor del av de granskade fakturorna”, skriver Riksrevisionen och konstaterar att myndigheter både har över- och underfakturerats.
Granskningen utmynnar i rekommendationen att Statens servicecenter går igenom faktureringen för 2013 för att säkerställa att intäkterna i årsredovisningen är korrekta. Revisorerna råder också Statens servicecenter att förbättra den interna kontrollen och säkerställa att alla ändringar i överenskommelser sker skriftligt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.