Bra plugga på distans
Distansutbildning i högskolan leder till mer nöjda studenter och socialt bredare rekrytering, enligt en undersökning från Göteborgs universitet.
Lärarnas engagemang, pedagogik, organisation och framförhållning, ja till och med möjligheterna att diskutera under undervisningen – allt bedömdes mer positivt av distansstuderande jämfört med studenter i vanlig undervisning vid Göteborgs universitet.
Undersökningen gjordes bland studenter på fristående kurser hösten 2003, då 16 procent eller drygt 2 000 personer läste på distans. Skillnaderna var särskilt tydliga bland dem som läste IT-baserade kurser.
De distansstuderande var i genomsnitt 31 år gamla, mot 26 år för dem i traditionell undervisning. Många hade barn och förvärvsarbetade parallellt på heltid.
Jämfört med de studenter som vistades på universitetet kom många av distansstudenterna från hem med låg utbildningsnivå. Det tyder på att distansutbildning kan vara ett sätt att minska den sociala snedrekryteringen till högskolan, enligt rapporten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.