Besviken på Arbetsförmedlingen
Nina Sjöstrand rekryterades av KFG från sitt jobb på Arbetsförmedlingen i Stockholm för ett drygt år sedan. Nu är hon en av dem som sagts upp sedan KFG gått i konkurs.
Nina Sjöstrand hade jobbat i två år på Arbetsförmedlingen när hon förra året blev chef för KFGs kontor i Solna. Att arbeta på KFG var väsensskilt mot att vara arbetsförmedlare i statlig tjänst, förklarar hon:
– Äntligen fick jag vara med och åstadkomma just det som jag skulle ha velat göra på Arbetsförmedlingen.
»Sökande upplevde stöd«
På KFG hade personalen en känsla av att de gjorde ett fantastiskt jobb, säger hon.
– Många sökande sa att det var första gången de upplevde att de fick ett sådant stöd i sitt jobbsökande.
Nina Sjöstrand beskriver Arbetsförmedlingen som en tungrodd organisation där ingen får gunga båten. Utifrån de förutsättningar som finns gör arbetsförmedlarna ett bra jobb, tycker hon. Men allt hänger på vad som är mätbart, och inte i första hand det som hjälper den sökande till ett nytt jobb fort.
Enligt henne var även handläggarna på Arbetsförmedlingen nöjda med KFG.
»Kunde lett till förändring«
– När man drev KFG i konkurs förlorade man en organisation som i samarbete med Arbetsförmedlingen verkligen skulle ha kunnat åstadkomma en förändring.
Hon känner sig besviken på Arbetsförmedlingen efter det som har hänt:
– Det var inte schyst mot dem som behövde hjälpen. Människor som redan mådde dåligt blev utslängda över en natt och förlorade både sin coach och sitt nätverk. En organisation som Arbetsförmedlingen som sysslar med människor i kris ska inte göra på det viset, tycker jag.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.