Bättre på arbetsgivarkontakter
Arbetsförmedlingen har blivit bättre på att sköta kontakterna med arbetsgivare. Det anser Riksrevisionen efter en granskning.
Arbetsförmedlingens arbetsgivarkontakter har utvecklats positivt i flera avseenden, anser Riksrevisionen i en rapport. Det är en arbetsuppgift som riskerar att bli nedprioriterad vid tidsbrist, till förmån för mer regelstyrda arbetsuppgifter. Men granskningen visar att arbetsförmedlarna har fler kontakter med arbetsgivare i dag än vid motsvarande granskning år 2006, konstaterar myndigheten.
God kontakt med arbetsgivare är en viktig faktor för att Arbetsförmedlingen ska lyckas med sin huvuduppgift, att skapa en väl fungerande matchning genom att sammanföra arbetsgivare med arbetssökande. En effektiv matchning bidrar i sin tur till en väl fungerande arbetsmarknad, skriver Riksrevisionen.
Enligt rapporten är det en tredjedel av arbetsgivarna som utnyttjar Arbetsförmedlingen. Stora arbetsgivare anlitar förmedlingen mer, men ofta enbart internettjänsterna. Vissa arbetsgivare väljer bort förmedlingen för att man anser sig få för många eller fel sökande därifrån. Riksrevisionens slutsats är därför att Arbetsförmedlingen kan utveckla sin service till arbetsgivare. Arbetsförmedlingen kan också utveckla sin uppföljning och arbetsförmedlarnas kompetens för att förbättra arbetsgivarkontakterna.
”Arbetet med arbetsgivarkontakter har utvecklats i positiv riktning. Granskningen pekar dock på risker och problem i arbetet som det är angeläget att regeringen och Arbetsförmedlingen ser över”, säger riksrevisor Claes Norgren i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.