Arbetsgivare vill förlänga arbetstiden
ST och arbetsgivarorganisationen Almega är på kollisionskurs i avtalsförhandlingarna om villkoren inom spårtrafiken. Arbetstiden är den största stötestenen. »Våra medlemmar upplever redan i dag att det är jättebekymmer med arbetstiderna«, säger STs förbundsordförande Britta Lejon.
Almega yrkar bland annat på utökad ordinarie arbetstid för anställda som jobbar oregelbundna tider eller skift. Man vill också ha möjlighet att schemalägga personal på helgerna i större utsträckning än i dag. Motivet är enkelt, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega:
– Att få ut heltid. Vi har ett system av regler i kollektivavtalet. När man kombinerar dessa och försöker schemalägga personalen når du inte heltid, säger Pierre Sandberg.
ST yrkar å sin sida på längre fridagsperioder.
Enligt förbundsordföranden Britta Lejon är parterna längre ifrån varandra än tidigare.
– Åtminstone när det gäller arbetstiden. Det är en konfliktfråga som har vuxit i betydelse. Det gäller inte bara spårtrafiken. Det blir viktigare och viktigare för arbetsgivaren att ha kontroll på hur länge man jobbar.
När det gäller lön yrkar ST på ett lägsta utrymme som motsvarar industrins så kallade märke. Dessutom vill man ha en individgaranti på minst 400 kronor i månaden för heltidsanställda om de lokala parterna inte kommer överens om annat.
– För våra medlemmar i den här branschen är det ett viktigt sätt att garantera en reallöneutveckling för alla, säger Britta Lejon.
Almegas utgångspunkt i förhandlingarna är att »hedra« märket, enligt Pierre Sandberg. Däremot vill han ha bort individgarantin, med motiveringen att lön ska spegla de anställdas prestation och kompetens.
Situationen för dem som inte får jobba vidare på grund av sjukdom, så kallad »loss of licence« är ett annat problem som ST anser måste få en lösning. Almegas förhandlare pekar på att de »ekonomiska förutsättningarna« behöver diskuteras.
– Vi vill införa en lösning klokt. Om vi är så pass långt fram att vi kan skaka hand på frågan i årets avtalsrörelse kan jag inte säga nu, säger Pierre Sandberg på Almega.
Britta Lejon menar att de mindre bolagen i branschen, som har svårare att omplacera på grund av »loss of licence«, behöver en kollektiv ekonomisk lösning på problemet.
– Om en hel bransch tar ansvar för att hitta lösningar för omplaceringar är jag helt övertygad om att det är överkomligt, säger Britta Lejon.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.