Arbetsförmedlingen får kritik av egna revisorer
Arbetsförmedlingen får nu kritik av de egna revisorerna för sin hantering av lönebidragssystemet. Revisorernas granskning visar att systemet är ”opålitligt” och ”informellt”, skriver Sydsvenskan.
Sydsvenskans har gjort en granskning av hur systemet med lönebidrag hanteras av Arbetsförmedlingen. Bland annat har tidningen skrivit om en person som haft lönebidrag i sju år på ett och samma företag utan att det fanns något läkarintyg. Arbetsförmedlingen försvarade sig i en debattartikel och skrev att det inte fanns anledning till någon oro.
Nu sågar Arbetsförmedlingens egna revisorer systemet, skriver tidningen. Enligt revisorernas rapport är rutinerna för lönebidraget olika på olika kontor, dokumentationen bristfällig och det finns risker att lagstiftningen inte efterlevs.
Enligt Sydsvenskan har myndighetens egna revisorer granskat cirka 200 ärenden med lönebidrag över hela landet, bland annat i Skåne. På nio av tolv granskade områden finns en direkt risk för att lagen inte efterlevs. Revisorerna konstaterar att det finns ärenden som helt saknar dokumentation i Arbetsförmedlingens eget system. När motiveringar till besluten saknas blir besluten svåra att förstå, i synnerhet när tidigare lönebidragsbeslut ska omprövas.
Revisionen kritiserar också kontrollen av arbetsgivarna. Enligt tidningen har det hänt att lönebidrag betalats ut till personer som sitter i ett bolags styrelse och att arbetsförmedlare beviljar bidrag till företag som styrs av närstående.
Helsingborgs Dagblads och Sydsvenskans granskning visade också att det varit svårt att sänka nivån på ett lönebidrag, trots att det är meningen är att bidraget ska fasas ut och egentligen bara ska ges i fyra år. Arbetsförmedlingen skrev i sin debattartikel att de inte alls slentrianmässigt trycker på ok-knappen för bidrag år efter år utan regelbundet omprövar besluten och nivåerna.
Fast revisorerna har sett ett annat mönster. De vill att det fastställs en procentsatsnivå redan vid första beslutet och att det skapas rutiner för att följa upp bidragsnivån över tid.
Enligt Arbetsförmedlingens biträdande generaldirektör Henrietta Stein har Arbetsförmedlingen en längre tid känt till de brister som revisorerna lyfter fram:
”Dels handlar det om att skapa bra förutsättningar för våra medarbetare för att göra rätt och då handlar det om allt från handläggarstöd till bra utbildningar. Sedan är det klart att man som enskild medarbetare har ett ansvar att följa instruktioner och handledarstöd”, säger hon till Sydsvenskan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.