Anställda gör uppror mot ny organisation
Skatteverkets nya organisation har väckt starka reaktioner. Intranätet är fyllt av kritiska inlägg och ett upprop har samlat 4000 underskrifter. Öppna brev har skrivits till generaldirektören.
Det är den nya kontorsstrukturen med servicekontor och centraliserad handläggning som fått både fackligt organiserade och oorganiserade att reagera.
Anställda vid skattekontoret i Karlshamn har i ett mycket kritiskt brev till generaldirektör Mats Sjöstrand framhållit att medarbetarperspektivet saknas helt. Den nya organisationen kan också leda till kompetensbortfall när anställda ”flyr” från Skatteverket och till att många får långa pendlingsavstånd till jobbet.
– Vi anställda har alltid kunnat vidarebefordra våra synpunkter men det här handlingssättet liknar mer diktatur än demokrati. Vi har tappat förtroendet för ledningen, säger Percy Larsson, ST-medlem på Karlshamnskontoret.
Besvikna över standardsvar
Han har inga fackliga uppdrag men ingår i den grupp som valts av personalen för att föra fram synpunkter. Det är en spontan reaktion, berättar han. Flera andra kontor har också skickat skrivelser till generaldirektören, som besvarat dem.
– Vi är besvikna över att han gett samma standardsvar till alla kontor, säger Percy Larsson.
– Dessutom skriver han att diskussionen är avslutad, men vi har inte fått svar på våra frågor. Det finns inga argument för varför vi ska samlas till större kontor eller varför de skulle vara effektivare. Tvärtom visar vår statistik att små kontor har goda arbetsresultat. Vi protesterar också mot att den här stora förändringen ska ske så rasande fort.
Enligt Percy Larsson har verkets intranät ”exploderat” av kritiska inlägg. Och Gun Kempe, ordförande för ST inom Skatteverket, berättar att ett namnupprop, som startat i Norrland, samlat nära 4000 namnunderskrifter. I Kiruna har man fått kommunpolitiker att reagera, vilket medfört att det nu blir fler, och inte färre, tjänster i kommunen.
Snart startar nya förhandlingar kring organisationen.
Centralisering
Skatteverket ska centralisera all handläggning och ärendehantering till 66 kontor på 45 orter i landet. Ett 80-tal lokala servicekontor med kundmottagning ska startas tillsammans med Försäkringskassan och Ams på 70 orter fram till 2012. Tidigare förhandlingar med facket har slutat i oenighet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.