Nicklas Lagrell, personaldirektör på Åklagarmyndigheten, förklarar beslutet att inte låta anställda ta hem sina kontorsstolar med att myndigheten inte har råd att köpa in extra stolar och inte vill riskera att det saknas på arbetsplatserna.
Bild: Thomas Carlgren
Nicklas Lagrell, personaldirektör på Åklagarmyndigheten, förklarar beslutet att inte låta anställda ta hem sina kontorsstolar med att myndigheten inte har råd att köpa in extra stolar och inte vill riskera att det saknas på arbetsplatserna.

Anställda får inte ta hem kontorsstolar

ÅKLAGARMYNDIGHETEN2021-04-09

Många anställda på Åklagarmyndigheten är missnöjda över att de inte får ta hem sina kontorsstolar. Facket har vid upprepade tillfällen lyft frågan men arbetsgivaren står fast vid sitt beslut.

Diskussionerna om vilken utrustning de anställda ska få ta hem under pandemin har vid det här laget förts på de flesta arbetsplatser.

På Åklagarmyndigheten får personalen i dagsläget ta hem sin dator och all typ av kringutrustning de kan tänkas behöva till den. Men när det gäller kontorsmöbler som stolar och skrivbord säger arbetsgivaren nej, vilket fått både anställda och facket att reagera starkt.

– Vi har många anställda som till stor del har jobbat hemifrån under det senaste året. Men för att någon ska få ta hem stolen måste den personen visa upp ett läkarintyg som styrker att den tillhör en av Folkhälsomyndighetens riskgrupper, säger Pernilla Adolfsson som är ordförande för ST inom Åklagarväsendet.

Hon tycker, tillsammans med många andra på myndigheten, att tolkningen är alldeles för snäv. Från fackligt håll har man vid upprepade tillfällen försökt lyfta frågan, men än så länge har det inte lett till någon åtgärd från arbetsgivaren.

– Det har varit mycket diskussioner om det här och jag vet att det finns ett stort missnöje bland många medlemmar. Jag sitter själv på en gammal köksstol med kuddar under. Vi lyfter frågan med jämna mellanrum och hoppas att myndigheten ska ändra uppfattning, säger Pernilla Adolfsson.

Men enligt Nicklas Lagrell, personaldirektör på Åklagarmyndigheten, finns det i nuläget inget som tyder på att beslutet kommer att ändras.

– Mer än hälften av vår personal arbetar fortfarande på plats och en del av våra arbetsuppgifter kan inte utföras hemifrån. I grunden har vi en operativ verksamhet och jobbar nära polis och domstolar, vilket gör att vi har kommit fram till det här beslutet, säger han.

Myndigheten har på grund av ekonomiska begränsningar inte haft möjlighet att köpa in extra kontorsmöbler under pandemin. Nicklas Lagrell ser därför en risk i arbetsplatserna skulle stå utan möblemang om de anställda tilläts plocka hem stolar och skrivbord.

De anställdas besvikelse kommer inte att få honom att tänka om.

– Vi vill självklart att det ska vara så bra som möjligt och försöker alltid göra vårt bästa. Förutsättningarna blir inte alltid optimala i en sådan här situation, men jag tycker ändå att vi har gjort ett rimligt ställningstagande, säger Nicklas Lagrell.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA