Allvarliga brister hos ännu en SCB-leverantör
Ytterligare ett av de företag som SCB anlitar för att göra telefonintervjuer till sina undersökningar, Mind, har haft stora problem med leveranser och kvalitet, rapporterar SVT. Tidigare har myndigheten meddelat att man bryter med leverantören Evry på grund av kvalitetsproblem.
Företaget Mind Research har sedan 2014 på SCBs uppdrag gjort intervjuer till 23 olika undersökningar, bland dem den nationella trygghetsundersökningen och undersökningen av befolkningens levnadsvanor. SCB har inte tidigare gått ut med någon information om att det funnits problem med underleverantören, på det sätt som man gjort med Evry.
Men enligt SVT, som tagit del av interna dokument och pratat med ett stort antal källor, har det under flera år funnits brister i Minds arbete på flera områden.
Vid medlyssning har det enligt SVT visat sig att Minds intervjuare i högre grad avvikit från formulären, ställt ledande frågor och feltolkat svar – något som 2018 ledde till att ett stort antal intervjuer fick göras om. Och vid flera tillfällen ska SCBs anställda fältintervjuare ha fått gå in och täcka upp när Mind inte klarat att genomföra de intervjuer företaget åtagit sig.
Enligt Anna Elvkull, chef för SCBs enhet för datainsamling, ska samarbetet med Mind dock generellt sett ha fungerat bra, förutom det sista halvåret. ”Det var då det blev riktiga problem med att leverera timmar. Det var mycket diskussioner och vi hade många förslag och krav på åtgärder. Vi diskuterade det ända upp även på vd-nivå på Mind”, säger hon till SVT.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.