Allvarlig kritik mot Försäkringskassan
Justitieombudsmannen, JO, ger Försäkringskassan allvarlig kritik. Orsaken är att man där slarvat bort ett inlämnat överklagande och återlämnat en ankomststämplad skrivelse.
Försäkringskassan JO-anmäldes av en kvinna som under lång tid tvistat med Försäkringskassan om rätten till sjukersättning. JO konstaterar att JOs uppgift inte är att bedöma riktigheten av myndigheters beslut, eftersom sådan prövning görs på annat sätt. JO ska pröva om myndigheter följer de regler som gäller.
Därför bedömer inte JO de klagomål anmälaren haft när det gäller bemötande eller Försäkringskassans beslut. Men det faktum att Försäkringskassan inte lyckats hitta den överklagan av ett fattat beslut som anmälaren lämnat in anser JO är ”utomordentligt allvarligt”. Kvinnan själv har uppvisat en ankomststämplad kopia av sitt överklagande.
Anmälaren har också klagat över att hon inte fått lämna in en skrivelse med frågor. Den har istället lämnats tillbaka till henne sedan den ankomststämplats av Försäkringskassans handläggare. I och med att den stämplats har den blivit en allmän handling och måste enligt tryckfrihetsförordningen förvaras hos myndigheten, konstaterar JO. Den som lämnat in den kan få en kopia, men originalet kan inte återlämnas.
”Av det som framkommit i detta ärende kan den oroande slutsatsen dras att det har funnits allvarliga brister i Försäkringskassans rutiner när det gäller hanteringen av allmänna handlingar”, skriver JO Jan Pennlöv.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.