Allvarlig JO-kritik mot Försäkringskassan
Justitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot Försäkringskassan för ovarsam hantering av sekretesskyddade uppgifter i nio ärenden. JO har för avsikt att följa utvecklingen.
I december 2017 införde Försäkringskassan nya tekniska rutiner för att skicka brev som innehåller bilagor. Detta för att minska risken att fel bilagor skickas med.
Trots detta konstaterar JO att anmälningar om felutskick har fortsatt att komma in.
I ett av nio ärenden som nu kritiseras har en kvinna fått ett besked om sjukpenning från Försäkringskassan. Men ett av de bifogade dokumenten handlar inte om den aktuella kvinnan, utan om en annan person.
Enligt JOs utredning så har handläggaren inte följt Försäkringskassans tekniska rutiner utan hanterat utskicket manuellt, vilket orsakat att fel bilaga kommit med i brevet och röjt sekretessbelagda uppgifter. Utredningen visar att alla medarbetare på Försäkringskassan inte verkar vara informerade om den nya rutinen. Försäkringskassans egen utredning i ett liknande fall visar också att vissa handläggare tycker att det går snabbare att skicka ut handlingar manuellt i stället för att använda den tekniska rutinen.
JO riktar nu allvarlig kritik mot Försäkringskassan i nio olika fall där sekretessbelagda uppgifter skickats till fel person.
JO Thomas Norling skriver i sitt beslut att han har för avsikt att följa utvecklingen framöver. ”Jag förväntar mig att myndigheten, om det interna kvalitetsarbetet inte leder till att regler efterlevs, vidtar rättsliga åtgärder mot de tjänstemän som medvetet bryter mot dessa.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.