Alltför få sökande till järnvägsutbildningar

SPÅRTRAFIKEN2024-10-21

Trots att järnvägsbranschens yrkesutbildningar oftast leder till anställning har de svårt att fylla sina platser, konstaterar Myndigheten för yrkeshögskolan i en analys.

Inom yrkeshögskolan finns i dag åtta utbildningar som är inriktade på järnvägsbranschen. Utbildningarna till lokförare är de största, med drygt 450 platser, men i utbudet finns även utbildningar till kart- och mättekniker, järnvägsingenjör, järnvägstekniker, tågtekniker och spårsvetsare. Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, får 100 procent av de utbildade lokförarna och tågteknikerna jobb inom ett år efter examen. Bland nyutbildade kart- och mättekniker och järnvägsingenjörer får ungefär 90 procent jobb inom yrket inom ett år.

”Det handlar om viktiga utbildningar som leder till jobb, men som har svårt att fylla utbildningsplatserna. Problemet blir tydligt om man tittar närmare på tågteknikerna. Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma. Då är lösningen inte fler utbildningar. Det behövs fler sökande och fler studerande – utbildningarna och jobben finns där”, konstaterar analytikern Joel Junros i ett pressmeddelande.

Myndigheten för yrkeshögskolan får signaler om att det behövs fler utbildade med järnvägsteknisk kompetens.

”I den nationella planen för transportsystemet finns kraftigt ökade anslag för upprustning och utbyggnad av järnvägen. Satsning på underhåll och ny teknik kommer att modernisera järnvägen och ge en mer tillförlitlig trafik med färre störningar. Men för att detta ska vara möjligt krävs rätt medarbetare med rätt kompetens”, framhåller Joel Junros.

Enligt honom finns det inom järnvägsbranschen en oro för att kommande samhällsviktiga investeringar i järnvägen kan försenas av kompetensbristen:

”Vi på myndigheten försöker lyfta de här utbildningarna och bidra till att de får fler sökande, men till sist är det företagen och arbetsgivarna som behöver göra mer för att locka folk till järnvägsbranschen”, understryker Joel Junros.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA