700 miljarder till infrastruktur
Regeringen har beslutat om den nationella planen för infrastruktur för åren 2018-2019. Totalt ska drygt 700 miljarder kronor investeras i järnvägar, vägar och sjöfart under perioden.
Regeringen har fastställt en nationell plan för infrastruktur för åren 2018-2029. Planen omfattar satsningar på såväl nybyggnation som upprustning och modernisering av befintlig infrastruktur. Beslutet innehåller också betydande satsningar på sjöfart och väg. Enligt regeringens pressmeddelande kostar satsningarna 100 miljarder kronor mer än förra planperioden.
”Nu gör vi den största järnvägssatsningen i modern tid. Investeringar i samhällsbygget och i det som bygger Sverige starkt och hållbart går före sänkta skatter. Sverige ska ha ett modernt järnvägsnät där tågen går i tid över hela landet”, kommenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth, S.
Infrastrukturplanen innehåller inga pengar till nya höghastighetståg. Planen följer i huvudsak de förslag och underlag Trafikverket arbetat fram. Totalt kostar satsningarna statsbudgeten 622,5 miljarder kronor under perioden. På intäktssidan finns 90 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansieringar.
Pengarna fördelas med 125 miljarder kronor till drift och underhåll av järnvägen, 164 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar och 333,5 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet.
De största järnvägssatsningarna som pekas ut av regeringen är Norrbotniabanan, Sydostlänken och dubbelspår på Ostkustbanan. På landsvägen ska säkerheten förbättras genom mötesseparering av ett antal sträckor på E4 mellan Hudiksvall och Luleå samt på E20 mellan Örebro och Göteborg och även flera delsträckor på bland annat E10 i Norrbotten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.