500 tjänster bort från Green Cargo
Green Cargo går med förlust. I går informerades personalen om att bolaget måste minska antalet anställda med omkring 500 personer de närmaste tre åren.
I Green Cargos plan för att vända förlust till vinst finns förutom att dra ned på personal också en omflyttning av främst administrativa tjänster från flera orter i landet till Hallsberg. Dessutom ska tågen köras med större volymer, men med färre lok.
Green Cargo har i dag omkring 2 300 anställda. Redan före årsskiftet fick 100 personer lämna bolaget.
Enligt ST vid Green Cargo får de flesta av de 500 personerna gå under 2015. Det finns dock potential för att ungefär hälften kan lösas med naturliga avgångar.
Malmö är en av de städer som kommer att drabbas hårdast. Där ska personalstyrkan minska med 117 personer, varav drygt 65 arbetar med administrativa uppgifter, som inom bolaget benämns stödjande personal.
Jerker Liljeberg från ST vid Green Cargo befinner sig nere i Malmö.
− Vi pratar med alla anställda. De är väldigt ledsna och nedstämda. Och här i Malmö förstår de inte riktigt varför just de ska drabbas eftersom verksamheten här fungerar bra och de har hög kompetens.
Han berättar att ST under dagen i går och i dag har haft öppet hus för att stötta medlemmarna. ST vid Green Cargo tycker inte att de har fått tillräckliga besked om att planen för lönsamhet verkligen kommer att få bolaget på fötter.
− Vi har förståelse för att något måste göras, men företaget har ännu inte lyckats visa för oss hur det ska fungera. Det är samma volymer som ska fraktas, så det finns såklart även en oro för arbetsmiljön för den personal som blir kvar.
Mats Hollander, informationsdirektör vid Green Cargo, säger att man har räknat noga.
− Men att effektivisera hela produktionssystemet och samlokalisera stödjande verksamheter är en mycket stor utmaning där man inte kan ha alla svar från början. En del kommer att klarna under verksamhetsförhandlingarna, annat får vi lösa vartefter, säger han.
Jerker Liljeberg är också bekymrad över centraliseringen av stödjande personal till Hallsberg.
− Dels är vi oroade för hur det ska gå med kvaliteten i verksamheten, dels för hur det ska gå för dem i Hallsberg. Hur ska man klara av att lära sig allt på så kort tid. Det känns som en desperat åtgärd som inte är helt genomtänkt.
Mats Hollander säger att det finns mycket kompetens i Hallsberg och att det går att rekrytera från större orter i närheten.
På måndag tar verksamhetsförhandlingarna fart. ST har fått besked om att alla ska få veta samtidigt om de ska få gå eller vara kvar. Arbetsgivaren tror att detta kommer vara klart i mars-april, men Jerker Liljeberg är skeptisk och säger att ST överväger att ta in en löntagarkonsult.
Green Cargo kommer att arbeta tätt ihop med Trygghetsrådet för att stötta de medarbetare som får gå.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Personalen är redan nere på knäna innan dessa tankar om nedskärningar kom. Lojalitet, engagemang och kompetens har präglat att transporterna flyter trots dåligt styre och att ha rätt förutsättningar innan man börjar transportera för kunden. Något som inte värderas överhuvudtaget. De som är kvar kommer inte att orka då tid för återhämtning inte heller eftersträvas i den mån den kunde vara.
Hur ska företaget få moralen tillbaka när ingen tror på att centraliseringen skall lyckas. Inte för att man inte ger allt men det går inte att ge mer än 100%. Finns det dessutom ingen kompetens kvar kommer allt ta 2-3 gånger så lång tid att genomföra.