250 bort till sommaren
Postens centrala administration ska minskas med 250 tjänster. Omkring 1000 tjänster blir kvar, öppna att söka för alla anställda.
Stämningen är tung och tryckt bland de anställda på Postens huvudkontor i Solna utanför Stockholm. Luttrade arbetsplatsombud får ägna mycken tid åt att lugna oroliga medlemmar och försöka ta reda på vad som är sant bland de rykten som går.
–Luften har gått ur de anställda.
–Vi hinner inte hämta oss mellan omorganisationerna.
–Varför gör man två neddragningar istället för en enda rejäl?
–Förra året sas det att vi skulle sänka ambitionsnivån och kvalitén i jobben. Men hur ska vi som jobbar med till exempel säkerhet kunna göra det? Antalet rånare som ger sig på Posten minskar ju inte…
Det är några kommentarer som far genom luften. Anonyma. För ingen vill vara med i tidningen med namn eller bild.
Framför allt är man kritisk till hur kommunikationen fungerar och de oklara beskeden från arbetsgivaren. Det lämnar öppet för olika tolkningar när cheferna ska föra informationen vidare.
–Resultatet har blivit motstridiga budskap. Jag har en känsla av att även cheferna bland våra medlemmar är besvikna över att Postens omorganisation har blivit en så seg process.
Kommentaren kommer från Inga Kamby, sektionsordförande inom Postens huvudkontor och ledamot i ST-Posts styrelse. Under de tio år hon varit lokal och central förhandlare har förhållandena definitivt försämrats för personalen.
– Nu märker vi en uppgivenhet bland medlemmarna, fortsätter hon.
Den här gången är det ”osthyveln” som går – 20 procent rätt över – och den riktas mot administratörer och specialister som marknadsförare, assistenter och ekonomer.
Av 1250 tjänster som ska minskas med 250 har IT och verksamhetsservice undantagits. Återstår 1000 befattningar som det står fritt för alla Postkoncernens anställda att söka.
Bland dem som ska konkurrera om jobben har en del 30 – 40 tjänsteår. Överlag är medelåldern hög.
Inga Kamby ser framför sig en utdragen och plågsam ansökningsprocess där anställdas kompetens och tjänsteår matchas mot arbetsgivarens krav.
–Då blir det lätt konflikter mellan fack och arbetsgivare, konstaterar hon. Arbetsgivarens formella krav är ibland högre än vad tjänsten kräver i praktiken.
Posten utreder också om man ska fortsätta att lägga ut verksamhet på entreprenad. Nu förs diskussioner om Postens löneservice och i så fall berörs ytterligare cirka 100 personer utöver de idag aktuella 250
Bakgrund
Våren 2003 drog Posten ner administrationen med 500 personer. Orsaken var en förlust på cirka 400 miljoner kronor. Denna beror främst på att fler utnyttjar Internet för att till exempel betala räkningar istället för Postens kassaservice.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.