200 kassakontor ska stängas
– Nedläggningarna av kontoren kommer inte riktigt som någon chock, säger Inger Säf, fackligt aktiv i ST-Post, och anställd vid Svensk Kassaservice i Väsby centrum.
Endast två procent av Sveriges befolkning betalar sina räkningar hos Svensk Kassaservice. För uttag är siffran fyra procent och på tio år har bolagets intäkter minskat kraftig. Nu har Postens styrelse gett bolaget i uppdrag att nå nollresultat för 2005. För att nå målet kommer 200 kontor att stängas och 385 anställda berörs.
Inger Säf sitter i styrelsen för ST-Post i Stockholm och arbetar vid Svensk Kassaservice i Väsby centrum. I Upplands Väsby kommer ett av två kontor att stängas.
– Det kommer inte riktigt som någon chock. Vi har ju förstått och varit medvetna om att den här verksamheten varit kostsam.
En del av kunderna har varit besvikna men Inger Säf tror inte att det kommer att bli någon försämring av servicen.
– Kommunikationerna här är mycket goda och det kan nog vara bättre att lägga ned det lilla kontoret och satsa på det stora istället. Alla affärer ligger här i centrum och det är naturligt för folk att komma hit.
Det är främst i tätorter som Stockholm som Svensk Kassaservice verksamhet går med förlust. Verksamheten i glesbygden finansieras till viss del av statsbidrag och det är följaktligen i tätorterna som de flesta kontoren kommer att läggas ned. Medelåldern bland medarbetarna är relativt hög och många tjänster hoppas ledningen ska lösas med naturliga avgångar.
– Vi kommer att genomföra stängningarna på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt gentemot både kunder och medarbetare, säger Patrik Högberg, vd för Svensk Kassaservice.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.