18 mister jobbet i söderhamn
Av nuvarande 38 handläggare blir 20 kvar på PPMs kundservice i Söderhamn.
– Jag är en av dem som sägs upp från den 3 december. Av de 50 handläggarna som fanns vid starten i februari 2000 blir nu mindre än hälften kvar, berättar Per-Åke Svensson, en av ordförandena för ST-Premiepensionsmyndigheten (PPM).
Anledningen är att pensionsspararna gör för lite fondbyten för sin premiepension. De som görs sker via Internet eller självbetjäning per telefon. Därmed får de anställda för få samtal och för lite att göra. Även antalet dokumentadministratörer ska dras ner från sju till fyra.
Trygghetsstiftelsen är inkopplad sedan i maj i år.
I våras såldes kundservice i Ljusdal till ett bemanningsföretag och även kundservice i Stockholm har lagts ned.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.