1,8 miljarder ska rädda bolaget
Felaktigheter vid SJs bolagisering är en av orsakerna till bolagets ekonomiska kris. Nu ger regeringen bolaget ett kapitaltillskott på 1,8 miljarder kronor.
SJs ekonomi ska räddas med ett statligt kapitaltillskott på 1,8 miljarder kronor. Det står klart i den proposition som regeringen överlämnat till riksdagen. Propositionen bygger på en uppgörelse mellan regeringen, miljöpartiet och vänsterpartiet.
– När SJ bolagiserades var tillgångarna övervärderade och soliditeten för låg. Det har vi tagit fasta på i och med den här överrenskommelsen, säger Karin Svensson Smith (v). Men det här är en engångsföreteelse, nu måste SJ se till att ta fram en realistisk affärsplan.
SJ ska dessutom kunna presentera positiva siffror och ge avkastning på det egna kapitalet med 13 procent samt en soliditet på 30 procent.
– SJ måste kunna hävda sig vid en eventuell total avreglering, bolaget måste vara konkurrenskraftigt, säger Karin Svensson Smith.
SJs vd Jan Forsberg ser positivt på regeringens beslut.
– Ägartillskottet löser SJ ABs akuta finansiella kris och ger oss möjlighet att fortsätta utveckla och förändra bolaget. SJ AB har goda förutsättningar att bli ett lönsamt bolag.
Utöver kapitaltillskottet får SJ utöka sin låneram hos riksgälden till 2 miljarder kronor. Därtill kan bolaget från och med 1 januari 2006 slippa trafikera de olönsamma sträckorna, tågen till Jämtland och nattrafiken till Skåne.
Näringsminister Leif Pagrotsky är nöjd med uppgörelsen.
– Nu har SJ fått verkliga förutsättningar för att utvecklas väl till ett effektivt företag med ordning och reda.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.