1 900 tjänster ska bort
– ST har drivit opinionen dit vi är idag. Vi är hyfsat nöjda, säger ST-Posts ordförande om beskedet att 1 900 tjänster försvinner i stället för tidigare planerade 5 000.
I och med att Postens avtal med Nordbanken upphör den 1 april försvinner mer kvalificerade bankärenden från postkontoren.
Posten kommer därför inte att fungera som bank i framtiden. Däremot strävar man efter att bli ombud för flera banker och stå för enklare kassaservice: man ska kunna betala räkningar, ta ut kontanter, sätta in och ta ut pengar med mera.
Avtal om detta har redan slutits med Nordbanken och Postgirot Bank och förhandlingar pågår mellan Posten och övriga banker.
Som Postens VD Lennart Grabe uttryckt det:
– Vi har som Banverket infrastrukturen som alla kan köra på.
Av dagens postkontor blir en del kvar i det nya servicenätet med ca 4 000 serviceställen och kassakontor i landet. Personalbehovet beräknas bli ca 3 600 anställda, en bantning med i runda tal 1 900 tjänster.
På minst ett ställe i varje kommun blir det dock ett postkontor med Postens egen personal som utför både enklare kassaservice och brev- och pakettjänster. Öppettider blir fem dagar i veckan mellan klockan 8 och 20.
Kassaservice ska också finnas i ”post-i-butik” och via lantbrevbärare.
Brev- och paketservice kommer att finnas där Posten samarbetar med detaljhandelskedjor, servicebutiker och bensinstationer. Öppettider blir i flera fall sju dagar i veckan mellan klockan 9 och 21.
Serviceställen med enbart brevtjänster kommer att bedrivas i kiosker, på flygplatser, centralstationer och sjukhus fem till sju dagar i veckan.
Posten behöver mindre personal genom detta samarbete, men också därför att kassatransaktionerna minskar med ca 15 procent om året.
Det nya servicenätet ska byggas upp successivt efter sommaren och beräknas vara helt utbyggt mot slutet av 2002.
– Vi är hyfsat nöjda, säger ST-Posts ordförande Kjell Strömbäck. Resultatet är i linje med vad vi arbetat för.
Det är bättre, anser han, att minska med 1 900 tjänster än med de 5 000 som det talades om tidigare och det är bra att Posten behåller kassaservicen.
Bland dem som arbetat hittills med kassaservice är majoriteten kvinnor med ganska hög medelålder. Vilka som berörs är ännu oklart.
Kjell Strömbäck tror att många anställda kommer att ta egna initiativ, innan övertalighet uppstår. Redan sker överströmning till andra banker bland dem som sysslat med mer kvalificerad kassaservice inom Posten. Man räknar också med omflyttning inom Posten – från kassaservice till brev- och logistikcentra.
Övertaliga kan också via avvecklingsorganisationen Futurum söka annat jobb, få hjälp i högst 18 månader med utbildning eller starta eget.
I korthet
Posten ska bygga upp ett nytt servicenät med ca 4 000 nya serviceställen i landet:
Brev- och pakettjänster öppnas på ca 1 800 serviceställen i butiker eller på bensinstationer,
enbart brevservice öppnas på ca 1 000 platser i kiosker, på sjukhus, flygplatser med mera,
Desssutom ska kassaservice finnas på sammanlagt ca 1 350 ställen i landet – i egna kontor, i befintliga post-i-butik-etableringar – och via 2 700 lantbrevbärare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.