1 000 samtal hittills i april
ST-medlemmar ringer mest vid lunchtid och efter arbetets slut till ST Direkt.
I två månader har ST Direkt varit igång och under april månad har man fått runt 1 000 samtal. Har ST medlemslån? Ingår försäkring i STs avgift? Det är några vanliga frågor som rådgivarna ska besvara, berättar Eva Månsson på ST Direkt.
– Ungefär 36 procent av alla spörsmål är medlemfrågor, framhåller Eva Månsson. Hit hör också frågor om avgifter, STs försäkring och medlemsförmåner.
Därnäst vill medlemmarna veta mer om det som rör a-kassan, 22 procent av alla frågor, och som nummer tre kommer lönefrågor, 15 procent.
Exempel på andra viktiga ämnen är arbetsmiljö – till exempel schemaläggning av arbetstid, jour- och ob-ersättningar. Vidare sådant som rör arbetsskador, arbetstid och pensioner – det sistnämnda tre procent.
ST Direkts och SKTF Direkts rådgivare jobbar integrerat, det vill säga man besvarar frågor från båda förbundens medlemmar. Redan nu märks en liten skillnad mellan dem, konstaterar Eva Månsson.
– ST-medlemmarna ringer oftast mellan klockan 11 och 11.30 och efter klockan 17.
Av STarna är 91 procent medlemmar och fem procent förtroendevalda.
Så småningom ska man kunna se vilka frågor som är vanligast på ST Direkts hemsida.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.