Viktigt att dra rätt slutsatser av it-skandalen
Det finns många risker med att myndigheter lägger ut verksamhet på privata aktörer. Det är viktigt att dra lärdomar av it-skandalen på Transportstyrelsen.
Den som köper en tjänst av ett företag har sällan full kontroll över hur arbetet utförs. Det kan låta självklart, men de problem det för med sig förbigås ofta med tystnad när myndigheter gör upphandlingar.
Det kan göra det svårt att säkerställa kvaliteten – vilket exempelvis märkts på arbetsplatser där man pressat priserna på städning, och sedan upptäckt att det inte blir ordentligt rent när städfirmans medarbetare tvingas ta genvägar.
Följderna kan dock bli betydligt allvarligare än så. Transportstyrelsens outsourcning av it-driften ledde till att uppgifter av betydelse för rikets säkerhet i strid med lagen hanterades av utländsk personal som inte säkerhetskontrollerats. Det behöver inte betyda att informationen har förts vidare och hamnat i orätta händer.
Men bara det faktum att det funnits en risk för att det skulle kunna inträffa har lett till att generaldirektören fått sparken och regeringen dragits in i en politisk kris.
Många allvarliga misstag har gjorts under processen, men grunden för problemen lades redan när den förra regeringen drev på för ökad outsourcning. Skandalen tydliggör riskerna med att låta myndigheterna lämna över ansvaret för viktiga delar av sin verksamhet till privata aktörer.
Det behöver inte handla om hanteringen av känsliga uppgifter. En upphandling där uppdraget går till den billigaste leverantören kan också ha farliga konsekvenser av annat slag, exempelvis genom att leda till försämrat underhåll av infrastruktur.
Eftersom privata företag inte omfattas av offentlighetsprincipen och deras anställda saknar meddelarfrihet finns inte heller samma möjlighet till insyn i hur arbetet bedrivs och vad som sker när en tjänst har upphandlats. Det blir svårare att upptäcka när något inte fungerar som det ska.
Händelserna på Transportstyrelsen har fått många att se argumenten för att myndigheter ska sköta mer av sin verksamhet i egen regi. Det kan leda till en välkommen omsvängning i synen på vad staten bör göra.
Regeringen har nu gett Försäkringskassan i uppdrag att erbjuda andra myndigheter att sköta deras it-drift. Sådana lösningar är inte någon ny företeelse – Trafikverket skötte Transportstyrelsens it-drift fram till beslutet att i stället köpa tjänsten på marknaden.
Det är positivt att den modellen nu får ett tydligt stöd. Regeringen borde också stärka den interna kontrollen i statsförvaltningen. Internrevisorer och myndighetsjurister måste få bättre möjligheter att göra sitt jobb.
Systemen för att slå larm måste fungera bättre. Och klimatet måste vara sådant att alla anställda säger ifrån när regler bryts.
Statliga myndigheter är inte företag. De är demokratiskt styrda institutioner som förvaltar våra gemensamma tillgångar. De omfattar både stora ekonomiska värden och känslig information.
Politiker, chefer och medarbetare måste alla vara medvetna om de krav det ställer. Händelserna på Transportstyrelsen visar att åtskilligt behöver göras för att komma dit.
Alexander Armiento, chefredaktör
Detta är en ledartext. Den speglar ledarskribentens personliga uppfattning.