Fack söker vänner

LEDARE2007-11-14

TCO-förbundens nya satsning å att bjuda in människor till dialog är helt riktig. Men för att den ska bli framgångsrik krävs också att facket förmår ta tillvara på synpunkterna.

En enda vän. Det är vad TCOs ordförande Sture Nordh i skrivande stund har på den omtalade nätverkssajten Facebook.
Snarare än att vara ett tecken på bristande popularitet visar det nog att fackets företrädare inte prioriterat de nya arenor där unga människor möts. Det gäller i högsta grad även inom ST.

Men kanske håller något på att hända. TCO-förbunden har just lanserat en gemensam satsning för att nå unga människor och diskutera fackets uppdrag. Den rymmer reklamfilmer som lagts upp på videosajten YouTube, ett forum på nätet på adressen
FacketFörändras.nu och en grupp med samma namn just på Facebook.

Initiativet behövs. För trots att sju av tio anser att facket behövs på arbetsmarknaden är det få som anser sig behöva facket för egen del, visar en undersökning TCO gjort.

Allt färre tycks vara beredda att betala fackavgiften enkom för att stödja den svenska modellen på arbetsmarknaden, när villkoren är desamma oavsett om man är medlem eller inte. Att förklara att försvagade fack inte lär kunna upprätthålla dessa villkor är viktigt – men det räcker knappast. Facket måste visa att det kan vara till nytta för sina medlemmar. Inte bara genom att erbjuda försäkringar och andra medlemsförmåner – utan främst som ett stöd och en väg till utveckling i arbetet och inflytande på jobbet.

För att lyckas krävs samarbete över förbundsgränserna. Det är glädjande att TCO-förbunden äntligen förenas i ambitiösa gemensamma satsningar.

Tria – STs, SKTFs och HTFs samarbete gentemot högskolestuderande – har varit ett föregångsexempel. Fler har insett det kloka i strategin att möta studenterna under gemensam flagg. Nyligen beslutade Unionen, det storförbund för det privata näringslivet Sif och HTF nu bildar, att delta.

Det fackliga samarbetet behöver utvecklas ännu mer. Former och strategier måste prövas och slipas.

Ännu så länge är det alldeles för tidigt att uttala sig om resultatet av TCO-förbundens nya projekt. Förhoppningsvis lyckas kampanjen åtminstone starta en dialog och bidra till att etablera en bild av TCO-förbunden som lyhörda och demokratiska organisationer.

Men för att lyckas med det räcker det inte att göra snygga reklamfilmer. Det gäller att visa att man är beredd till en långsiktig satsning – och att man menar allvar med talet om förändring.

Det fordrar också uppoffringar. Det kan handla om att prioritera andra frågor i avtalsförhandlingar. Eller att släppa fram nya, yngre röster till de verkliga maktpositionerna i förbunden.

Den grundläggande utmaningen för facket handlar om att bli mer relevant för alla på arbetsplatsen i deras vardag.

Att börja med att ställa frågan vad unga förväntar sig av sitt fackförbund är rätt väg att gå. Även i dessa tidevarv lär
fikabordet på jobbet vara en minst lika viktig plats för den dialogen som de virtuella mötesplatserna. Men oavsett var samtalet sker, kommer tonläget och viljan till verklig förändring att vara avgörande för hur många vänner facket har i framtiden.

Alexander Armiento
chefredaktör

Detta är en ledartext. Den speglar ledarskribentens personliga uppfattning.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA