Skådespelaren Jakob Hultcrantz Hansson och konstnärliga ledaren Leif Stinnerbom. <br> Foto: ÖYVIND LUND
Skådespelaren Jakob Hultcrantz Hansson och konstnärliga ledaren Leif Stinnerbom. <br> Foto: ÖYVIND LUND

Värmlands magiska sommarteater

KULTUR: TEATER2010-06-08

Västanå Teater spelar Shakespeares »En midsommarnattsdröm« som ett varningsrop om en natur i obalans och blodiga religionskrig. Motkrafterna är kärleken och fantasin.

Av:  Ingegerd Rönnberg

Belägen i hjärtat av skogarnas, sjöarnas och sagornas Värmland, arbetar Västanå Teater i en helt egen genre. Dramatiken förhöjs med folkmusik, dans och konstfulla kostymer. Det kan svänga något makalöst i Berättarladan i Rottneros – landets vackraste teaterlokal. Bara att träda in här är en skönhetsupplevelse.

En ständigt växande skara från Sverige och Norge gör det. Kalevala lockade förra året rekordartade 20 300 besökare. Andra publik- och kritikersuccéer är Gösta Berlings saga och En herrgårdssägen.

Framgångarna gör att teatern vågar ta lite djärvare grepp. Sommaren 2008 satte man exempelvis upp Bannlyst – ett mindre känt verk av Selma Lagerlöf.

Lång repetitionstid

De flesta förknippar nog sommarteater med något lättsamt, snabbt ihopkommet, som folk ska kunna picknicka till. Västanå Teaters föreställningar utgör en skarp kontrast.

– Vi förlägger vår huvudproduktion till sommaren och väljer pjäser noga. De ska ha något angeläget att berätta och passa vår speciella teaterform, säger den konstnärlige ledaren Leif Stinnerbom.

– Dessutom har vi en osedvanligt lång repetitionstid för att komma under huden på dramat. Målet är att förfina vår teaterform och samtidigt överraska.  

Ofta sätts likhetstecken mellan Västanå Teater och Selma Lagerlöf, eftersom många föreställningar byggt på hennes romaner. Teatern har också valt några ord av författaren som motto: »att väva en guldtråd i den grå vardagen«.

Sinnlighet, glädje och skönhet

För Leif Stinnerbom, ansedd som en av Nordens främsta teaterregissörer, är teater främst sinnlighet, glädje och skönhet. Han älskar icke-naturalistiska, poetiska texter och lämnar alltid utrymme för publikens egen fantasi.

– En midsommarnattsdröm passar Västanå Teater som hand i handske, säger han. Med den fortsätter vi Shakespeare-temat som inleddes med Romeo & Julia.

Leif Stinnerbom, som bearbetat och regisserat alla pjäser som spelats i Berättarladan, finner en stor glädje i att »utfundera författarens gåta« som den ryske teatergurun Konstantin Stanislavskij formulerat det.

– Jag vänder på varje sten och söker efter gömda ledtrådar. Som vanligt tolkar jag texten mytologiskt och använder den för att förstå vår egen tid. Shakespeares berättelse har många likheter med fornnordiska sagor. För att publiken ska komma närmare dramat har jag flyttat handlingen till ett nordiskt 1000-tal, förklarar Leif Stinnerbom.

En hemsökt värld

Föreställningen skildrar brytningstiden mellan hedendom och kristendom, som skakar hela samhällsbygget. Översvämningar, jordbävningar, askmoln och sjukdomar hemsöker världen. Alverna, som sägs bo i underjorden och som skyddar naturen, har en stor roll. Hoppet i pjäsen står den teaterälskande skådespelartruppen för – den försöker förvandla publiken med sin konst.

– Jag passar på att göra ett inlägg om kulturen och teaterns ställning i samhället. Är vi bara som clowner som ska roa publiken? Och vad händer med oss om vi berättar »fel« historier? Konsten är för mig en stark kraft som kan göra oss till bättre människor, säger Leif Stinnerbom.

I Västanås ensemble finns skådespelare – Jakob Hultcrantz Hansson och Hanna Kulle är de enda fast anställda – men också folkmusiker och dansare. I år medverkar en clowngrupp under ledning av Per Söderberg. Amatörer och studenter deltar och lokalbefolkningen involveras via en publikskola.

Viktiga ingredienser är den nykomponerade musiken av Magnus Stinnerbom och kostymerna av Inger Hallström Stinnerbom. Också teaterrummet betyder mycket för upplevelsen. Spelplatsen i sig är ganska tom. Alla miljöer trollas fram inför publikens ögon, i år bland annat med hjälp av laserljus.

Repetitioner i Berättarladan

Vid ST Press besök har repetitionerna precis flyttats ut till Berättarladan vid Frykens strand.

– Dubbla tröjor, långkalsonger, mössa och tjock jacka är ett måste när vi börjar repa här, men på sommaren kan det bli rejält hett i ladan, säger Jakob Hultcrantz Hansson.

I sommar gör han en dubbelroll som guden Frej/kung Olof (Oberon/Theseus hos Shakespeare). Frej är kung över alverna och osams med Freja (Titania, som spelas av Hanna Kulle) vilken leder till en maktkamp denna sällsynt kalla vår då naturen inte tycks vilja väckas till liv. 

Det var via teatergruppen Avalon som Jakob Hultcrantz Hansson mötte Leif Stinnerbom.

– Vi var influerade av Västanås berättarstil och bad honom hålla en workshop. Det ledde till att jag fick engagemang här och bosatte mig i Sunne.

Västanås teaterform är en verklig utmaning, menar Jakob Hultcrantz Hansson.

– Den kräver en väldig närvaro i texten samtidigt som musiken och rörelserna berättar något annat, säger han. Det gäller att tränga igenom formen och lägga mycket energi i rollens tankar, för annars tappar man i liv.

Kostymerna betyder mycket

Inför fotograferingen tar Jakob Hultcrantz Hansson på scenkostym och får plötsligt en mäktig utstrålning.

– Kostymerna betyder mycket för gestaltningen. De berättar också något och det gäller att ta ut rörelserna så man gör dem rättvisa, säger han.

Insvept i filtar ser jag ett första genomdrag. Det är en annorlunda och ändå verkstrogen midsommarnattsdröm, befolkad av vaner, alver, fagra sköldmöer, en Puck ångande av erotik och begär, samt några clowner som ogärna vill lämna scenen.

Sommaren 2010  

På midsommardagen, i år den 26 juni, är det traditionsenligt premiär och föreställningen spelas till 5 september. I år invigs också en utställning av de kostymer som skapats för föreställningarna i Berättarladan sedan starten där 1999.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA