Var femte byter åsikt om EU

KULTUR: KULTUR2003-12-16

Klara soppteater far landet runt och sprider EU-kunskap med hjälp av mentometerknappar, teknik och höga aktivitetskrav på sin publik.
– Vi vill få människor att engagera sig och vilja påverka oavsett EU-uppfattning!

Av:  Ulla Kindenberg

Det säger skådespelarna och manusförfattarna Helge Skoog och Johan Paulsen som plöjt massor av skrifter och broschyrer och gjort studiebesök i EU-korridorerna i Bryssel och Strasbourg.
Det blir inte en lugn stund för vare sig publik, skådespelare eller tekniker när Klara Soppteater sprider EU-kunskap över landet under våren. Varje plats där ett ministermöte hålls under Sveriges ordförandeskapshalvår får också besök av teaterpjäsen Brysselkoll med Helge Skoog, Johan Paulsen och Pia Johansson. Under en intensiv timme hinner de tre (som röstade ja, nej och blankt när det begav sig) informera, aktivera, ställa massor av frågor samt driva med både EU-motståndare och EU-anhängare.

Efter en rapp uppvärmning där skådespelarna i knallgröna västar övar publiken i konsten att trycka på en mentometerknapp flåsar regeringskansliets EU-informatör in i stubbat hår och ärtig jeansjacka i rött skinn. Väldigt vad hon är lik en av våra korthåriga ministrar i Näringsdepartementet!
Ministerkopian störtar upp på scenen med andan i halsen och ber om ursäkt för att hon är försenad. Snabbt får hon oss att hålla med om att det är ganska löjligt att tycka att det är långt till beslutsfattarna i Bryssel. Jämför med hur långt det är till Andromedagalaxen. Där kan man tala om avstånd!
Sedan vidtar en föredragning där kopian staplar klyschorna på varandra. Men knappt har hon hunnit få snurr på pratet förrän en upprörd man i publiken vill få ett stopp på EU-propagandan varvid en annan man i publiken lika upprört tycker att informationen ska få fortsätta. Glåporden och invektiven haglar plötsligt över bänkraderna.

Mitt i den allt mer högljudda ordväxlingen mellan EU-motståndaren och EU-förespråkaren försöker Regeringskansliets utsända utan framgång fortsätta det hon påbörjat. Men publikdebattörerna kliver fram och tar över.
Varpå båda snart mal på själva med tabeller och flödesscheman över EUs inre uppbyggnad och försöker väcka publikens entusiasm inför en detaljerad genomgång av den svenska brysselrepresentationens interna organisation…
Då höjs nästa upprörda publikröst. Den här gången är det Solveig från Vännäs som tar till orda. Hennes bänkgranne håller på att somna, hävdar hon uppfordrande. Det kan väl ändå inte vara meningen att man ska göra när man gått för att vara interaktiv på teatern?
Tycker Solveig som i yllekappa, tjockbågade brillor och rutig basker stegar fram på scen och tar över i sin tur. Nu ska det bli fart på tillställningen och först av allt vill hon få en bra fråga från publiken för hon ska minsann visa hur vanliga medborgare kan få EU-politikerna att engagera sig i vardagsfrågorna.
Mentometerknapparna som finns på varje stol i salongen används flitigt. Alla ska vara med och rösta vare sig det handlar om fusk och otrohet eller om inflytande i hemmet, i kommunen eller i EU eller om man röstade JA eller NEJ till EU eller vilken fråga man tycker Solveig ska ta med sig till Bryssel.

Den dagen Statstjänstemannen såg Brysselkoll var det föreställning i Uppsala och där bestämde Solveig snabbt att hennes fråga från publiken skulle handla om vad EU kan göra för skolorna i Uppsala.
Och vips har Solveig hamnat på flyget till Bryssel med publikens fråga i ett kuvert adresserat TILL EU. För i den här föreställningen gör tekniken allting möjligt. Flygresan går snabbt och färden in till Bryssel likaså. Väl på plats passerar frågan både kommission, ministerråd och parlament och bland annat Margot Wallström och Marit Paulsen får ägna tid åt Solveig och publikens fråga.
Solveigs irrfärder i Bryssel kan man följa på två stora skärmar framme på scenen så sinnrikt ordnade att Solveig ena stunden ilar i Bryssels EU-kvarter och dito korridorer och i nästa sticker ut en arm genom duken och vinkar med kuvertet hon har med sig för att ge till Margot i nästa stund.
Dessutom får publiken en snabblektion i aktuellt ekonomiskt solidaritetstänkande när Pia Johansson och Johan Paulsen som unga, piercade och pålästa Attacmedlemmar försöker väcka stenåldersfarsan Helge Skoog till medvetenhet och insikt. Något som dock är ganska dödfött när Antikrundan lockar.

Publiken hamnar på scen också. Till exempel råkar det vid varje föreställning alltid sitta en politiker eller annan EU-sakkunnig bland de vanliga mentometerknapptryckarna. Vederbörande upptäcks förstås av någon i ensemblen och beordras upp från sin stol för att berätta och svara på frågor från sitt EU-perspektiv. Som i Uppsala där det ena dagen var statskunskapsprofessorn Leif Levin och andra dagen utbildningsministern Thomas Östros som fick ta plats på scen.
Andra får spela ”Sverige” och delta i spännande EU-överläggningar där Sveriges svar alltid väcker jubel eftersom vi tycker allting ska vara LAGOM. Och det kan ju alla enas omkring.
På skärmarna där Solveig och övriga i ensemblen glider ut och in och bakom och igenom visas också nyinspelad film från den stad där pjäsen spelas. Aktörer är folk på stan som snabbintervjuats om EU, om aktuella kommunala frågor och allt möjligt annat. Det ingår i den research skådespelarna ägnar sig åt på ort och ställe för att få rätt lokalfärg på varje föreställning.

Sedan används skärmarna också för att visa det omedelbara resultatet av varje mentometermätning. Som bland annat visade att andelen nej-sägare i publiken var färre än de var i Uppsala vid folkomröstningen 1995. Då var 55 procent emot. I den här dagens teaterpublik var nej-sägarna bara 45 procent!
Fast det var innan föreställningen började. När den var slut hade 25 ändrat uppfattning.
– Det brukar vara omkring 20 procent som ändrar sig, säger Johan Paulsen.
– Fast vi tar inte reda på åt vilket håll. Det viktiga är att de bryr sig oavsett vad de tycker!

Turnéplan

Under februari och mars har Brysselkoll spelats vid 16 föreställningar i Stockholm, Luleå, Uppsala, Kiruna, Östersund och Karlstad.
Under april, maj och juni spelas Brysselkoll ytterligare ett 20-tal gånger. Det sker i Stockholm 25/4, 26/4, 27/4 och 5/5, i Visby 5/4 och 6/4, i Karlskrona den 11/4, i Nyköping 3/5 och 4/5, i Södertälje 11/5, i Göteborg 13/5, i Borås 14/5, i Falun 17/5 och 18/5, i Örebro 31/5 och i Umeå den 7/6. Föreställningarna spelas både på dagtid och kvällstid.

Om föreställningen

Text och regi: Helge Skoog och Johan Paulsen.

Scenografi: Roland Söderberg.

Skådespelare: Pia Johansson, Johan Paulsen och Helge Skoog.

Brysselkoll som spelas i anslutning till de ministermöten som ordnas på 11 platser i Sverige under våren är ett samarbete mellan Klara Soppteater/Stockholms Stadsteater, Interaktiva Institutet och Riksteatern med ekonomiskt stöd från Regeringskansliet. Pjäsen är en del av regeringens kultursatsning under Sveriges ordförandeskapshalvår.
Läs mer på nätet, adress www.brysselkoll.nu.

ÄMNEN:

EU Kultur
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA