Teater som vill sätta solidariteten på dagordningen
Om solidaritet kontra egen vinning handlar Streber. Huvudkaraktären Blom går bokstavligen över lik för att kunna klättra på karriärstegen. Nu åker den hyllade Dramatenföreställningen på turné landet runt.
Regissör Olle Jansson och Mattias Silvell som gör titelrollen slår sig ned i de väl insuttna fåtöljerna i Dramatens artistfoajé för att tala om Stig Dagermans dramatiska sprängstoff.
– Jag har länge velat sätta upp Streber och har använt scener ur pjäsen i undervisningen på Teaterhögskolan, där jag tidigare var rektor. Det är ett välskrivet kammarspel med en angelägen problematik, säger Olle Jansson.
– Vi har i dag kommit väldigt långt ifrån idén om det solidariska samhället, fortsätter han. Inte ens partierna på vänsterkanten talar särskilt engagerat om behovet av solidaritet. Individualism och satsa på dig själv-tankar är helt accepterade och oomstridda. Vill vi ha det så? Det kanske dramat kan väcka tankar om.
Streber har även en psykologisk sida.
– Det handlar om tillit, människor sviker och blir svikna, säger Olle Jansson. Blom vill höja sig över sin klass och betraktas som smart och framgångsrik. Att det sker på bekostnad av andra tar han ingen hänsyn till. Han är således urtypen för en streber.
I fokus för handlingen är det gemensamma projekt – en bilverkstad – som fyra vänner driver tillsammans. Firmatecknarna står, när föreställningen startar, inför valet att låta verksamheten gå i konkurs – eller att bli uppköpta av ett större företag. Det är i alla fall scenariot Blom, som är ekonomiansvarig, målar upp för sina kompanjoner.
Olle Jansson funderade på om det skulle gå att byta verkstaden mot en verksamhet som unga dras till i dag, till exempel ett IT-företag, för att öka aktualiteten. Men han insåg att det inte fungerade, för då skulle inte klassperspektivet bli lika tydligt.
– Moderniseringar känns ofta krystade, säger Mattias Silvell. Man får lita på att publiken kan hitta referenser till dagens tidsanda ändå. Att Streber är skriven på fyrtiotalet gjorde att jag också oroade mig för att replikerna skulle låta lite som i en pilsnerfilm. Men de känns helt naturliga i munnen.
Scenografier har nu för tidenofta avskalade rum. Ljuskonstnärerna Sutodas ljusstarka scenografi i Streberbryter det mönstret.
– Jag ville absolut att denna trio ljusdesigners skulle skapa scenbilden. Den ger uppsättningen en modern ram, säger Olle Jansson.
Han var också övertygad om att Mattias Silvell var rätt för rollen som den slirige och knipsluge Blom.
– Mattias är en intelligent skådespelare och han har den auktoritet som krävs för att bära en titelroll.
Mattias Silvell menar att Streberär en ensemblepjäs och han tycker att dramat har en styrka i detta faktum.
– Men visst är det roligt och ett ansvar att vara den som sätter prägel, färg och temperament på spelet, säger han. Som birollsinnehavare får du kasta bollar till huvudkaraktären. Nu får jag ta emot passningarna och försöka göra mål.
Mattias Silvell har inte grubblat över styckets moral utan bara försökt förstå Bloms bevekelsegrunder.
– Att göra en klassresa är väldigt viktigt för honom. »Jag har dragit upp oss ur dyn« säger han till sin fru. Förhållandet mellan dem är Bloms sårbara punkt.
Åke Lundgren – pjäsens mest idealistiske förespråkare för solidaritet och gemensamt ägande – kan ses som ett alter ego för Stig Dagerman.
– Men Dagerman måste även ha kunnat identifiera sig med Blom, annars hade han inte kunnat framställa honom så insiktsfullt, säger Mattias Silvell.
Mattias Silvell ser fram emot att åka ut i landet med föreställningen.
– Det ska bli skönt att lämna Dramatenhuset ett tag, men egentligen är det ingen skillnad mot att spela på andra platser. Jag har heller ingen synpunkt på hur folk bör uppfatta dramat, men hoppas att de blir berörda.
Turnéstart i Umeå
- Streber av Stig Dagerman från 1947 är en samproduktion mellan Dramaten och Riksteatern.
- Turnéstart sker i Umeå 3 februari.
- Föreställningen är regisserad av Olle Jansson och huvudrollen som Blom spelas av Mattias Silvell. I övriga roller syns Rasmus Luthander, Emma Peters, Emma Mehonic, Per Grytt, Johannes Wanselov och Eva Melander.