Radioteatern tar sig ton
I sommar förvandlas Ingmar Bergmans liv till vild musikal – av och med de amerikanska kultrockarna Sparks. Genom det ovanliga samarbetet hoppas Radioteatern hitta fram till nya lyssnargrupper.
En fredagskväll i mitten av augusti fyller Sveriges Radio etern med ett smått osannolikt projekt: ett samarbete mellan Radioteatern och 70-talets kultförklarade glamrockare Sparks. Musikalen The seduction of Ingmar Bergman utgör finalen på en stor musikalsatsning som börjar i juni och löper över hela sommaren.
Föreställningen är en vild musikalisk gestaltning av Ingmar Bergmans liv. I rollerna: Jonas Malmsjö som Ingmar Bergman, Elin Klinga som Greta Garbo och Russell Mael – den ena halvan av Sparks-duon – som Hollywoodmogul.
– Ingmar Bergman är tillräckligt stor för att han inte ska kännas uttjatad. Han är en myt, en ikon, en halvgud. Med honom som huvudperson blir det dessutom motiverat att göra en tvåspråkig musikal, förklarar Marie Wennersten, regissör och producent på Radioteatern.
The seduction of Ingmar Bergman är en fri fantasi som tar sin början i Cannes 1956. Ingmar Bergman vinner pris för Sommarnattens leende och kommer i kontakt med en förförisk Hollywoodmogul, som frestar med Amerikas glitter och glamour. Motvilligt lockas Bergman in i ett alltmer mardrömslikt scenario.
»Ofattbar stor« publik
Bakgrunden till satsningen är lång. Kulturinstitutionen Radioteatern har passerat 80-årsstrecket. Slaget på gong-gongen som under många år inledde sändningarna har blivit ett välbekant signum. Med rötterna djupt ner i folkbildningstraditionen har teatern banat väg för kulturen, in i stugorna. Repertoaren har bestått av både klassiker och nyskriven dramatik. Och chefen Jasenko Selimovic menar att åldringen i allra högsta grad är vital: publiken är »ofattbart stor«, han arbetar faktiskt på »Sveriges största teater«.
– I genomsnitt har vi ungefär 100 000 lyssnare per sändning. Om man räknar om det till årssiffror förstår man att vi egentligen inte behöver växa mer.
Men det finns också ett annat sätt att beskriva verkligheten. Varumärket är starkt, men människors omdömen om teatern är inte alltid positiva.
– Många anser att vi står för hög kvalitet, men de förknippar oss med något lite instängt och gammalmodigt. Framför allt kommer de åsikterna från personer som inte brukar lyssna på oss.
Och så såg scenen ut när Jasenko Selimovic kläckte sin musikal-idé. Publiken behöver alltså inte bli större, förklarar han, men helst bredare. Han vill nå nya grupper, med skiftande klassbakgrund, ålder och kön. Teatern ska inte vara en gammalmodig institution, publiken ska inte bara bestå av äldre, välutbildade kvinnor. Kan musikalen hjälpa Radioteatern att bygga nya broar, för att locka nya åhörare?
I sommar kommer svaret. Varje fredagskväll, med start efter midsommar, brister Radioteatern ut i sång.
Respekt men inte realism
Kultbandet Sparks, som består av de två bröderna Russell och Ron Mael, tvekade länge innan de tackade ja till det udda svenska erbjudandet. Bröderna, som slog igenom på 70-talet med glammig pop, disco och teatral symfonirock, visste inte mycket om Sverige. Inte mer än »Volvo, Ikea – och Ingmar Bergman«.
– Men han är en ikon och en av våra favoritregissörer. När vi kom på att vi kunde placera honom i en fantasi blev vi extremt upphetsade och visste att vi hade påbörjat något alldeles särskilt, säger Russell Mael.
Samtidigt ville bröderna inte göra historien alltför skruvad.
– Vi vill vara respektfulla mot Bergman, men ändå inte göra en helt realistisk berättelse. Det har varit en balansgång för att hitta rätt ton.
Under arbetets gång har brödernas passion för projektet vuxit. Efter en lång karriär och ett tjugotal album tycker Sparks att musikalen utgör en spännande väg vidare i bandets historia. Föreställningen kommer att släppas på dubbel-cd, i både en engelsk och en svensk version.
– Radiosändningen är bara början. Så fort den är över planerar vi att göra en teaterversion och därefter en filmversion. Det unika materialet passar perfekt för alla de medierna, enligt Russell Mael.
Sammanlagt kommer det att bli sju olika musikaluppsättningar, varav ungefär hälften består av nyskrivet material. En av de andra musikalerna som kommer att fylla Radioteaterns tablå i sommar är Grabben i graven bredvid av Katarina Mazetti, med Siw Malmqvist och Fred Johanson i rollerna. Alexandra Rapaport och Jacob Eklund medverkar i Centerpiece. Och Jonas S Nerbe gör en soloinsats i radioversionen av föreställningen Freuds cigarr. Mixningsarbetet pågår just nu intensivt i en liten studio, två våningar upp i radiohusets höga byggnad. I en fåtölj, bredvid ett par stora högtalare, sitter Jonas S Nerbe och lyssnar koncentrerat på inspelningarna.
– Skitbra! Den biten är ju klockren! utropar han förtjust.
Anpassas för radio
Men föreställningen, ursprungligen gjord för scen, måste anpassas till radiomediet. När de visuella uttrycken försvinner behövs alternativa bilder.
– Radio är lite ovant för mig. Men det här är ett helt unikt sätt att nå en ny och större publik, långt utanför Stockholms innerstad, säger Jonas S Nerbe.
Han säger att musikalgenren dras med en lite komisk stämpel: »Det anses ju vara lite töntigt att plötsligt brista ut i sång«.
– Därför är det så kul att göra något riktigt bra i musikalform. Text och prat kan lyssnaren alltid värja sig mot. Men mot musik har man inte en chans. Den drabbar direkt. Och tänk dig, med den här satsningen kan vi verkligen nå ut, vi kan drabba hela Sverige!
RADIOTEATERN GER...
…sju musikaler i sommar
- Centerpiece, »en kompromisslös rom-com i storstadsmiljö«. (26 juni) Freuds cigarr, radioversion av föreställningen på Boulevardteatern. (3 juli)
- See what I wanna see, en uppsättning från Teaterhögskolan i Göteborg. (Två delar, 10 juli och 17 juli)
- Carola & jag, »en föreställning om att bli vuxen«. (24 juli)
- Grabben i graven bredvid, efter Katarina Mazettis roman. (31 juli)
- Marylin Monroe – människa och myt, om »en av 1900-talets allra största ikoner«. (7 augusti)
- The seduction of Ingmar Bergman, av det amerikanska popbandet Sparks. (14 augusti)