Östergrens gentleman utmaning för Dencik
I den nya storfilmen Gentlemen kliver David Dencik in i rollen som excentrikern Henry Morgan. Filmen är baserad på Klas Östergrens succéroman, en lustfylld och mörk historia om ett svunnet Sverige.
Filmbolaget har pressdagar inför Gentlemen på anrika Berns i Stockholm. En vänlig och vältalig David Dencik möter i spegelsalen, som glänser av forntida prakt – precis som bröderna Morgans extravaganta våning i Gentlemen. Vid bordet intill intervjuas Ruth Vega Fernandez som i filmen spelar den vackra och undflyende Maud, som Henry är närmast besatt av. I hennes liv finns dock också en av berättelsens gangsters – en industrimagnat med välputsad fasad som i det fördolda bedriver en smutsig handel.
Först när David Dencik hörde talas om filmprojektet läste han romanen Gentlemenoch fastnade i dess intrikat spunna nät.
– Det är en gåtfullberättelse som tar avstamp i ett svenskt femtiotal. I vindlande turer rör den sig mellan krigshot, vapenexport, spioneri, kärlek till boxning och konstnärsdrömmar som kraschar. Allt ackompanjerat av själfull jazz.
I Gentlemensommarjobbar den unge författarens alter ego, Klas Östergren, på en golfklubb. När han flyttar in hos Henry Morgan och hans bror Leo, som är poet och tung drogmissbrukare, startar en lång händelsekedja.
– Levnadsglade Henry Morgan som befinner sig i en hittepå-värld är även lite sorglig, fortsätter David Dencik. Henry Morgan har inget jobb, älskar en kvinna som inte kan bli hans, de enda vänner han har är äldre kufar i kvarteret. Det starka bandet till brodern Leo förankrar ändå Henry i verkligheten. Det övervinner allt motstånd.
David Dencik har tidigare arbetat med regissören Mikael Marcimain i de prisbelönta tv-serierna Lasermannen och Upp till kampoch den hyllade filmen Callgirl. Den hett eftertraktade huvudrollen i Gentlemen fick han dock genom »ett demokratiskt förfarande«. Han provfilmade, liksom gräddan av Sveriges skådespelare.
På sitt cv har David Dencik ett pärlband av roller på film, tv och teater. Många gånger har han spelat egenartade solitärer, men även den gladlynte psykologen i den uppmärksammade danska tv-serien Lykke. För majoriteten av svenska folket är han nog främst förknippad med gestaltningen av den kallsinnige massmördaren i Lasermannen.
– Kritiker skrev att rollen som John Ausonius var ett verkligt kraftprov, men den var ganska enkel att göra, säger han. Den fiktiva rollen som Henry Morgan är betydligt svårare och mer mångfacetterad. Jag har fått använda hela min kapacitet som skådespelare och kunnat ta ut svängarna rejält.
För att gestalta en stilfull gentleman justerade David Dencik sitt utseende.
– Jag bar en tupé som får mitt hår att se tjockare och glansigare ut och ett tandskal – som det var ett helsike att få fast och ta loss – dolde glipan mellan mina tänder. Genom att träna boxning blev jag smidigare i kroppen.
Eftersom Henry Morgan ibland får spela piano i en jazzorkester och drömmer om att gå i sin berömde far »jazzbaronens« fotspår har David Dencik också tränat upp sitt pianospel. Även om det inte är han som spelar i filmen, ska handrörelserna se äkta ut.
David Dencik säger att det är en stor trygghet att Klas Östergren själv skrivit filmmanus och funnits med som »sparringpartner« under inspelningen. Ingen kan hävda att de har missbrukat hans historia.
– I intervjuer har Klas sagt att Gentlemen handlar om missbruk. Under arbetets gång har jag förstått vad han menar. Inte bara droger och alkohol missbrukas utan även Sveriges neutralitet, och människors förtroenden och utsatthet.
Gentlemenär en av de dyraste svenska filmer som gjorts och det finns höga förväntningar på resultatet.
– Jag är övertygad om att Mikael Marcimain lyckas levandegöra denna udda historia, säger David Dencik. Han är en lyhörd och skicklig regissör och i positiv mening en perfektionist. Miljöer som byggs upp ska ha exakt rätt stämning och tidsanda och när man äntligen tror sig vara klar med en scen kan han säga. »Jättefint, men vi ska göra en tagning till!«