Nya teaterchefen spelar Pinter

KULTUR: TEATER2006-01-17

Anna Takanen, 37, är en av de yngsta kvinnorna med ett ledande uppdrag på en stor institutionsteater. Debatten om genus och mångfald inom teatern är viktig, säger hon.

Av:  Ingegerd Rönnberg

Drivkraften i teaterarbetet för Anna Takanen är behovet att kommunicera och hon vill fokusera på samtidsfrågor, humanism och omsorg om den lilla människan. Nu har hon lämnat Stockholm för att ta över Göteborgs stadsteater, som under Jasenko Selimovics ledning rest sig ur den konstnärliga krisen och nedläggningshotet och fått en ny kraft och ett nytt tilltal.

Något hon bara tycker är inspirerande.

– Nu gäller det att bygga vidare på allt det positiva som skett. Vi har en stark ensemble och vi ska ligga i framkanten.

Ett beslut i den andan är att göra Studion, som är teaterns lilla scen, till ett forum för nyskriven svensk och utländsk dramatik.

– Jag har redan lagt ut beställningar på åtta nya pjäser. Det svåra är inte att hitta nya intressanta dramatiker att jobba med, utan att välja bland de många kvalificerade namnen. Hälften av dem som ska skriva för oss är yngre förmågor, men denna satsning är inte bara till för att locka en ung publik. Även en äldre publik vill se nya dramer som har något angeläget att berätta.

Framtida projekt

Framöver hoppas Anna Takanen också kunna realisera ett större projekt som ska ta upp de kontroversiella ämnena arbetslöshet, identitet och framtid i Sverige.

– Det som förr kallades arbetarklass har ersatts av en arbetslöshetsklass. Jag vill ställa frågan vad som händer med de människor som inte kommer in i samhället. Inför min senaste uppsättning ”Bara barnet” på Stockholms stadsteaters förortsscen i Skärholmen gjorde jag mycket research om arbetslöshet och fattigdom och hur den påverkar barnens liv. Nu vill jag gå vidare, säger hon.

Produktiva Anna Takanen har växlat mellan att arbeta som skådespelare och regissör. När hon gått ut Teaterhögskolan sökte hon sig nästan direkt till Unga Klara, som är Stockholms stadsteaters barn- och ungdomsscen.

– Jag blev jätteglad när dess konstnärliga ledare Suzanne Osten ville bli min mentor. Senare har jag varit hennes regielev. Att jag började regissera beror på att man som skådespelare alltid befinner sig i någon annans vision. Det passar inte mig, jag blir för besvärlig och vill själv uttrycka mig.

På Unga Klara insåg Anna Takanen hur hon vill arbeta med teater och denna scen har varit basen i hennes frilanstillvaro.

Vill bjuda in publiken i arbetet

Några av de föreställningar hon väljer att lyfta fram är ”Flickan, mamman och soporna” och ”Gränsen” där hon medverkat som skådespelare och ”Medeas barn” som hon regisserat.

Anna Takanen konstaterar att teater kan bli en väldigt instängd, konservativ konstnärlig form. Utmärkande för Unga Klara är samhällsengagemanget och deras research- och improvisationsbetonade arbetsmetoder och hon tänker fortsätta på den linjen i Göteborg. Att tidigt bjuda in publiken i arbetet, satsa på vidareutbildning, ordna föreläsningar och seminarier med forskare och andra sakkunniga.

– Jag kommer dock inte att påtvinga andra regissörer som jobbar på teatern denna modell. De väljer själva hur de vill arbeta. En teater mår bra av att man låter olika arbetsmetoder, temperament och idéer prägla föreställningarna. På Stora scenen kommer det nog att sättas upp en del klassiker. Allt beror på varför och hur någon vill göra en pjäs.

En regissör Anna Takanen drömmer om att engagera är Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm.

– Han är en extraordinär konstnär med en väldigt stark estetik och en briljant analysförmåga. Naturligtvis hoppas jag också att min mentor Suzanne Osten ska komma hit och arbeta.

Tänkte tacka nej

När Anna Takanen fick frågan om hon ville bli konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater var hon först böjd att tacka nej. Hon tyckte inte det kändes rätt för henne just då och ville ogärna lämna sin konstnärs- och vänkrets i Stockholm. Dessutom har hon tidigare nobbat två teaterchefsjobb.

– Det var mötet med Ronnie Hallgren, som blir ny vd för teatern, som gjorde att jag ändrade mig. Vi fann genast varandra, insåg att vi hade samma teatersyn och vill jobba för samma saker, som jämställdhet och mångfald.

Många har reagerat på att Anna Takanen som konstnärlig ledare kommer att fortsätta arbeta som regissör och skådespelare.

– Men det gör ju manliga teaterchefer och det har ingen tyckt varit konstigt, säger hon.

En institutionsteater har lång framförhållning. Först våren 2007 kommer Anna Takanens idéer att färga repertoaren.

Redan i februari har dock Göteborgs teaterpublik av en lycklig slump möjlighet att se Anna Takanen på scenen. Tillsammans med Johan Gry ska hon spela Harold Pinters ”Aska”. Björn Runge regisserar detta relationsdrama, som utspelar sig både i ett nu och i dåtid och skildrar något slags övergrepp.

– Det var ett hål i spelplanen som jag tyckte vi skulle fylla med något nytt i stället för ett gästspel. Bara några få läser dramatik och det är jätteroligt att kunna svara på människors intresse för Pinter. Att nobelpriset i litteratur för andra året i rad går till en dramatiker är ett bevis på den kvalitet texter för scenen har, säger Anna Takanen, samtidigt som hon blickar mot dörren där ”nästa möte” gör entré.

När Anna Takanen blir konstnärlig chef   för Göterborgs stadsteater kommer hon fortsätta jobba som regissör och skådespelare. I februari står hon på scen tillsammans   med Johan Gry när de ska spela Harold Pinters »Aska«. <BR>Foto: SÖREN FRÖBERG
Bild: Sören Fröberg
När Anna Takanen blir konstnärlig chef för Göterborgs stadsteater kommer hon fortsätta jobba som regissör och skådespelare. I februari står hon på scen tillsammans med Johan Gry när de ska spela Harold Pinters »Aska«. <BR>Foto: SÖREN FRÖBERG

Anna Takanen

Ålder: 37 år.

Bor: Har just flyttat till Göteborg. Född i Falkenberg.

Yrke: Regissör och skådespelare.

Utbildning: Teaterhögskolan i Malmö.

Produktioner i urval: ”Medeas barn” och ”Bara barnet” (regi) ”Flickan, mamman och soporna” och ”Gränsen” (skådespelare).

Aktuell: Ny konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater.

ÄMNEN:

Kultur
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA