Nordiskt ljus över filmvärlden
Fredrik Sahlin tipsar om dvd-släpp under april. Tre av filmerna kommer från Norge: ”Gemene svensk har fortfarande samma förhållande till norsk film som ett barn har till spenat, men den ström av goda dramer som sakta rinner in kanske kan ändra på den saken”, skriver han.
April tillhör Norge. Det har nämnts förut, även i denna spalt, att oljemagnaterna i väst på senare tid har börjat spotta ur sig sevärd och angelägen film. Och från att för några år sedan bara ha importerat en norrbagge vart tredje år, visar de svenska distributörerna nu att de vill vara med på framgångståget. Eller… nja, framgångståg är kanske att ta i. Gemene svensk har fortfarande samma förhållande till norsk film som ett barn har till spenat, men den ström av goda dramer som sakta rinner in kanske kan ändra på den saken.
Ligg med mig, Repris och Oslo 31 augusti. Alla tre är sevärda skapelser som kommer på dvd 4 april. Den förstnämnda är en komedi om en ung tjejs sexuella uppvaknande, de två sistnämnda har ni kanske hört talas om förut: en duo dramer som på ett vigt och inspirerat vis skildrar ung intellektuell medelklass på andra sidan kölen. Båda regisserade av Norges hetaste filmhopp Joachim Trier. Den 13 april kommer dessutom det norska punkiga uppväxtdramat Revolt på bio.
A Royal Affair. Även dansken kan. Det vet vi sedan länge, även om vissa hävdar att det har börjat kärva lite i maskineriet. Den här berättelsen om livläkarens besök hos danske kungen Kristian VII (och framför allt läkarens förbjudna dito hos den unga drottningen) har dock redan haft framgång vid filmfestivalen i Berlin. Storyn är densamma som i P O Enquists kända roman, men A Royal Affair bygger på en dansk förlaga och, som man säger i trailern, ett verkligt skeende som förändrade (den danska) historien. I huvudrollerna ser vi produktionslandets hetaste hunk Mads Mikkelsen och rådjursögda svenskan Alicia Vikander. (Bio 20/4)
Snön på Kilimanjaro. Regissören Robert Guédiguian är inte en ombytlig man, han berättar alltid om knepiga mänskliga relationer i hemstaden Marseille men han är smått unik i sin förmåga att variera sig inom givna ramar. I Snön på Kilimanjaro (som alltså inte har något med Ernest Hemingways novell att göra utan i stället syftar på en gammal smörsång) lyckas han skapa ett charmigt men ändå kännbart verk om så föga filmiska företeelser som arbetslöshet och avgångsvederlag.
Iron Sky hyser årets kanske mest förryckta grundpremiss: nazisterna flydde efter krigsslutet till månens baksida, nu kommer de tillbaka för att erövra jorden. I vanliga fall går den här sortens b-filmer direkt till en undanskymd dvd-hylla, men denna finska produktion har skapat en så stark »buzz« i branschen att distributörerna tror på en biolansering. Ja, vem vet, april kanske i stället tillhör Finland? (Bio 18/4)