Folkbildning och satir i radiopjäs
Den nya radioserien Rasresan tar upp laddade frågor kring identitet, etnicitet och utanförskap – på ett skruvat vis. Skaparna Nils Poletti och Lola Zackow tvekar inte att driva med sig själva.
”Identitetspolitik är komplext. Det upplevs av många som allvarligt och ganska strängt. Men vi vill visa att man kan leka lite med ämnet”, säger Nils Poletti, teaterchef på Östgötateatern, som tillsammans med skådespelaren Lola Zackow har skrivit och regisserat P1 Dramas serie Rasresan.
De två vill berätta om en känsla av att sitta fast mitt emellan två identiteter, i ett ”mellanförskap” – utan att för den skull hamna i ett pedagogiskt eller uppfostrande drama om identitet och etnicitet. De har bägge en svensk och en utländsk förälder och berättar att de haft svårt att känna riktig tillhörighet i något av sina två länder.
– Vi är lite av lost cases. Den här serien kom till för att vi har ett behov av att skämta om en situation som förstås gör ont i grunden, säger Nils Poletti.
De har vävt in sina egna liv i berättelsen och gör parodi på sig själva. Redan titeln sätter den komiska tonen, med sin blinkning till Sällskapsresan. Nils Poletti och Lola Zackow väljer det breda, folkliga, men med sig på köpet får lyssnarna en dos akademiska begrepp som postkolonialism och intersektionalitet. Nils Poletti beskriver det som ”en rolig resa i en identitetspolitisk värld, med lite kunskapsberikande information”.
Nils Poletti och Lola Zackow är ett par, och till intervjun kommer de tillsammans med sin fyra veckor gamla son. Även om Rasresan handlar om Nils och Lola, som väntar barn tillsammans, är det dock en ”relativt fiktiv historia”, säger Lola Zackow.
Radioseriens Nils och Lola beger sig till Egypten för att leta reda på Lolas egyptiska pappa. Graviditeten har gett upphov till en längtan hos henne efter att söka sina rötter; hon vet inte var hennes pappa är, hon vet inte ens om han lever. Under resans gång hamnar paret i en rad skruvade och komiska situationer.
– Vi tar allvaret med en klackspark, säger Lola Zackow, men tillägger att det känns sårigt att veta att man inte kan ge sitt barn en morfar.
Nils Poletti och Lola Zackow utstrålar familjelycka, men deras relation började med meningsskiljaktigheter kring just identitetsfrågor.
– Jag och några till initierade en manifestation under scenkonstbiennalen 2015 mot ett scenkonstverk som Nils hade satt upp, berättar Lola Zackow.
Det var Den svenska apans hundra röda drömmar, som Nils Poletti regisserade på Turteatern. I grunden handlade det hela om vad en konstnär egentligen har för ansvar som avsändare, förklarar Lola Zackow.
Skådespelaren Hanna Dawit, en nära vän till Lola Zackow och Nils Poletti, spelar Lolas bästa vän Hanna i Rasresan. Även hon lever i ett ”mellanförskap”, säger hon.
– Det är något som vi ständigt diskuterar. Våra samtal har nog varit lite inspiration till serien, säger Hanna Dawit.
Hennes roll i radioserien rör sig inte enbart hemtamt i Stockholms konstvärld.
– Hanna är väldigt medveten och påläst också när det gäller postkoloniala teorier, samtidigt som hon lever i en ytlig värld som influencer, säger Hanna Dawit.
En annan betydelsefull roll spelar Kristian Luuk som gestaltar Berättaren, vars funktion inte bara är att ledsaga lyssnarna genom radioserien utan också att förklara alla de invecklade identitetspolitiska begrepp som dyker upp längs vägen – att sprida lite folkbildning.
Detta är Kristian Luuks debut inom radiodramagenren.
– Om jag ska vara ärlig så har jag alltid drömt om att få prova på radioteater men aldrig fått frågan, vilket inte är så konstigt eftersom jag inte är skådespelare. Så när de hörde av sig från Rasresan blev jag väldigt glad. Jag tycker dessutom att det är ett smart och roligt manus. Hela min släkt är invandrad från Estland, så jag kan känna igen mig i vissa delar.
Under intervjun vittnar både Nils Poletti och Lola Zackow om en mängd situationer där de upplevt särbehandling och rasism – i tullen, i tunnelbanan, i teatervärlden...
– Vi är engagerade i de här frågorna om identitet och rasism, vi vill något med det, men det är inte så att vi har valt det, vi har tvingats in i det, säger Nils Poletti.
Lola Zackow beskriver hur hon som skådespelare ofta reduceras till ett mångfaldsalibi, förväntas vara representant för något gott och uppbyggligt.
– Här får jag möjlighet att spela en komplex karaktär som är ofullkomlig, kanske lite dum, som gör misstag ...
– … och som själv är jätterasistisk, fyller Nils Poletti i.
Som regissör är han angelägen om att det ska vara svårt att klassificera det han gör, även om där alltid ryms en politisk botten. Han är bra på att ”väcka” publiken, göra den osäker och obekväm.
– Jag har varit mån om att mina uppsättningar ska vara en grumlig upplevelse, att de inte ska vara entydigt goda eller onda. Att det ska finnas gråzoner.
De två har ännu i dag skilda uppfattningar om konstnärens ansvar. Nils Poletti anser – tveklöst – att konsten ska vara fri, medan Lola Zackow tycker att frågan är komplicerad.
– Men det vi är överens om är att konsensus inte är särskilt eftersträvansvärt. Det är något intellektuellt förslappande i tanken att man ska gå på teater och känna att man har varit duktig och tycker ”rätt”, säger hon.
Sänds i radio och finns i podd
- Rasresan finns att lyssna på i podden P1 Drama men sänds också på radio. Det första avsnittet av fem sändes 7 juni.
- Serien är skriven och regisserad av Nils Poletti och Lola Zackow. Nils Poletti är teaterchef på Östgötateatern och regissör. Lola Zackow är skådespelare och gör här sin regidebut.
- Hanna Dawit är skådespelerska. Senast medverkade hon i Roland Schimmelpfennigs uppmärksammade pjäs 100 sånger på Örebro länsteater.
- Kristian Luuk är känd för de flesta, bland annat genom På spåret i SVT. I vintras medverkade han i SVTs humorserie Dips.